Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Subject "Lærere"
Now showing items 1-6 of 6
-
Det er gjerne et fokus på om ting er rett eller galt i matematikk: En kasusstudie av kommunikasjonen i matematikkundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanverket for Kunnskapsløftet beskrives muntlige ferdigheter som en forutsetning for læring og utvikling i alle fag. Jeg har selv vært elev under denne læreplanen, men gjennom egen skolegang har jeg hatt svært få ... -
En analyse av læreres spørsmål og responser under helklassesamtaler i matematikk på ungdomstrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Å kommunisere og samtale om matematikk i klasserommet er både et middel til læring og et læringsmål i seg selv. Likevel viser internasjonal og nasjonal forskning at lærere avsetter lite tid i undervisning til å samtale ... -
En kvalitativ studie om læreres tanker og erfaringer rundt det forebyggende arbeidet med barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg en kvalitativ undersøkelse av læreres tanker og erfaringer rundt det forebyggende arbeidet med barn som blir utsatt for omsorgssvikt. Bakgrunnen for valg av tema handler om å kunne se nærmere ... -
Kroppsøvingslæreres refleksjoner om kjønnsforskjeller og aktivitetsvalg
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å forstå hvilke refleksjoner kroppsøvingslærere gjør seg om kjønn knyttet til aktivitetsinnholdet i faget. Bakgrunnen for studien er blant annet at Stoltenbergutvalget (2019) viser at ... -
"Nå er ikke jeg noe psykolog, men…" En kvalitativ studie av hva en som lærer kan gjøre for å hjelpe traumatiserte elever
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne oppgaven er å finne ut hva en som lærer kan gjøre for å hjelpe traumatiserte elever i skolehverdagen. For å svare på dette, har jeg gjennomført fem kvalitative intervjuer med lærere som har erfaring ... -
”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursorden
(Master thesis, 2013)I denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk ...