• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det er gjerne et fokus på om ting er rett eller galt i matematikk: En kasusstudie av kommunikasjonen i matematikkundervisningen

Beigi, Camilla
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
322_43467149_2.pdf (4.464Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8705
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [316]
Abstract
I læreplanverket for Kunnskapsløftet beskrives muntlige ferdigheter som en forutsetning for læring og

utvikling i alle fag. Jeg har selv vært elev under denne læreplanen, men gjennom egen skolegang har jeg

hatt svært få opplevelser med muntlig aktivitet i matematikkfaget. Dette gjorde meg nysgjerrig, og formålet

med denne studien ble derfor å undersøke den muntlige kommunikasjonen i matematikkundervisningen.

Det gjenspeiles i prosjektets problemstilling: Hva kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom lærer

og elev i matematikkundervisningen? Hva skjer med denne kommunikasjonen når læreren gjennomfører

et undervisningsopplegg som gir mulighet til utforskende aktivitet?

Problemstillingen er todelt og undersøkes gjennom en kasusstudie av en lærer på 7. trinn. Jeg observerte

den ordinære matematikkundervisningen til denne læreren over en lenger periode, for å belyse kjennetegn

ved kommunikasjonen. I disse observasjonene kom det til syne at læreren dominerte og kontrollerte

helklassesamtalen. Kommunikasjonen fulgte stadig et IRE-mønster, der læreren stilte lukkede spørsmål.

Det var fremtredende at læreren hadde eierskap til den matematiske kunnskapen, og han porsjonerte ut

matematikken til elevene. Dette førte til liten grad av elevaktivitet, og det oppstod sjeldent dialoger med

matematisk fokus mellom elevene. Dette ga meg motivasjon til å utføre en intervensjonsstudie for å

undersøke hva som eventuelt skjer med kommunikasjonen, dersom læreren gjennomfører et

undervisningsopplegg som kan gi rom for utforskende aktivitet. Undervisningsopplegget læreren gjennomførte var The border problem, eller rammeproblemet, utviklet av

Jo Boaler og Cathy Humphreys. Under gjennomføringen av dette undervisningsopplegget kom det til syne

at læreren satte scenen som gjorde elevene nysgjerrige, og de fikk velge sin vei inn i

undersøkelseslandskapet. Det var ikke lenger læreren som dominerte helklassesamtalen, han tok heller

på seg rollen som veileder i dialogen. Elevene førte matematiske samtaler, og hadde en spørrende

holdning til hverandres bidrag. Slik måtte de være i stand til å forklare og forsvare sine løsningsforslag på

en selvstendig måte. Elevene ble satt i en posisjon der de fikk bruke egne resonnementer og metoder til å

løse matematiske problemer. Dermed brytes den lærerstyrte kommunikasjonsformen, som dominerer

mange klasserom, og elevene får en mer aktiv og selvstendig rolle i undervisningen. Denne studien viser

at kommunikasjonen kan ha ulik retning og form, og at samtaler av undersøkende og utforskende karakter

vil være et nyttig bidrag og et tillegg i matematikkundervisningen.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Series
SKUT;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit