Blar i LUI - Master i Digital læringsdesign på tittel
Viser treff 17-36 av 76
-
Design av nettbasert ressurs for undervisning i samisk som andrespråk
(Master thesis, 2019)Samiske elever i Norge som ikke har mulighet til å få opplæring i samisk på egen skole, skal få alternative opplæringstilbud. I samisk som andrespråk er disse oftest organisert som fjernundervisning med en “klasse” som ... -
"Det du liker her, det er det du får" - Ungdomsskoleelevers forhold til medieinnhold på TikTok
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i at ungdom i Norge i liten grad ser på seg selv som lesende på fritiden, er problemstillingen i denne masteroppgaven: «Hvordan forholder ungdom seg til medieinnhold på TikTok?» Ettersom bruken av sosiale ... -
Didaktiske valg i valgfag programmering
(MAIKT;2019, Master thesis, 2019)Målet med denne forskningen er å studere hvilke didaktiske valg lærere gjør i faget valgfag programmering, og hvorfor de velger som de gjør. Forskningsspørsmålet er: Hvilke didaktiske valg tar lærere med formell og ... -
Digital kompetanse i montessoripedagogikken
(Master thesis, 2022)Digital kompetanse i montessoripedagogikken er et tema det finnes svært lite forskning rundt. I den offentlige skolen legges det føringer for arbeid med digitale ferdigheter gjennom Læreplan for kunnskapsløftet 2020 og ... -
Digital kompetanse i skolen - Fra plan til digital praksis
(Master thesis, 2015)Studien tar for seg skolers tilrettelegging for digital praksis. Områder som blir problematisert- og studert i denne sammenheng er; skolers strategiske planarbeid for digital praksis ivaretakelse av lærerene digitale ... -
Digital kunnskapsdeling i bedrifter. Erfaringer fra en pandemi - Gruppetenkning og artikulasjonsarbeid
(Master thesis, 2022)Forskningsfeltet CSCL (computer supported collaborative learning) ser på samhandling og læring gjennom digitale plattformer. Arbeidsplasser må legge til rette for at de digitale plattformene støtter opp og bidrar til at ... -
Digital læringsressurs -et bidrag til a styrke matematikkopplæring?
(Master thesis, 2014)Resultatene fra PISA 2012 viste at en god del norske elever føler seg hjelpeløse når de jobber med matematikkoppgaver og er stressede når de gjør matematikklekser (Jensen & Nortvedt, 2013). Andre studier har vist at elevenes ... -
Digital modenhet i barneskolen? En kvantitativ spørreundersøkelse om skolens digitale modenhet, med fokus på infrastruktur, utstyr, kompetanse, ledelse, planer, skolekultur og IKT-visjon
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på digital modenhet i skolen, og oppgavens utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan tilrettelegges det for digital modenhet i barneskolen? Gjennom belysning av følgende temaer: infrastruktur ... -
Digital praksis og kompetanseutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2023)Den digitale utviklingen i samfunnet går fort framover. For de ansatte i barnehagen kan det være utfordrende å henge med, og ta de rette faglige pedagogiske valg i hverdagen. Denne oppgaven ser på den profesjonsfaglig ... -
Digital vurdering og tilbakemelding i fremmedspråk
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I april 2023 lanserte Kunnskapsdepartementet ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole. En av ambisjonene for digital praksis i grunnskole og videregående skole, er at avgjørelser ... -
Digitale ferdigheter i lærebøker; hvordan ivaretar lærebøker i videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2018)Formålet med denne undersøkelsen var å finne ut om elever i videregående skole blir digitalt kompetente hvis lærerne baserer undervisningen på læreboka. Med utgangspunkt i dette ble problemstillingen "Hvordan ivaretar ... -
Dokumentanalyse av diskursen om innføring av programmering i skolen
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som mål å foreta en dokumentanalyse rundt diskursen som har ført til, eller er i ferd med å føre til innføringen av programmering som en obligatorisk del av grunnskolen. Bakgrunnen eller ... -
Elever med stort læringspotensial: En kvalitativ studie om hvordan elevene samarbeider for å lære seg programmering i en gruppe
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på datastøttet samarbeidslæring mellom elever med stort læringspotensial i en programmeringskontekst. Jeg har observert og filmet en guttegruppe på fire som skal løse oppgaver knyttet til programmering ... -
Elevproduserte forklaringsvideoer - Et bidrag til utvikling av elevenes forståelse i matematikk?
(Master thesis, 2015)Ludvigsen-utvalget trekker frem dybdelæring som avgjørende når elever senere i livet skal fungere godt i et stadig mer komplisert samfunn (Ludvigsen, 2014). Resultater fra PISA 2012 viser derimot at lærere i Norge i mindre ... -
En kvalitativ undersøkelse om bruk av digital teknologi på fritiden
(Master thesis, 2021)Problemstilling: «Hvordan blir ulike digitale teknologier brukt i barnefamilier?» Bakgrunn: Samfunnet vårt er i stadig endring på grunn av tekniske fremskritt over hele verden. Dette påvirker våre barn, og foreldre må ... -
Endring i digital kompetanse hos elever på småskoletrinnet
(Master thesis, 2017)Formålet med denne masteroppgaven er å se nærmere på hvordan den digitale kompetansen hos elever på småskoletrinnet er i endring. Problemstillingen lyder: Hvordan har den digitale kompetansen hos elever på 4. trinn endret ... -
Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
(Master thesis, 2018)Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og er for mange er en viktig fritidsaktivitet ... -
Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
(Master thesis, 2018)Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og er for mange er en viktig fritidsaktivitet ... -
Exploring the Expectations of Learning Analytics: A Study of Student Expectations and Usability Learning Analytics
(Master thesis, 2023)In the field of Learning Analytics (LA), studies include LA methodology, techniques, tools, and its usability to stakeholders such as students, teachers, and institutions. However, to get a full understanding of how the ... -
Formativ vurdering i forskjellige land i Afrika og Asia
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er formativ- og summativ vurdering i Afrika og Asia. Det kommer mange innvandrere fra disse delene av verden, og de fleste gjennomfører norskopplæring. Spørsmålet er med hvilken undervisningsbakgrunn ...