Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 167-186 av 2375
-
Bruk av digitale hjelpemidler i yrkesfagopplæringen
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Dette master prosjektet har hatt som mål og undersøke hvordan bruk av IKT og digitale hjelpemidler i yrkesopplæringen påvirker elevens læringsutbytte og motivasjon til å lære. Prosjektet er gjennomført med elever og lærer ... -
Bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag: Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på læreres bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag. Studien er rettet mot alle lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn med eller uten formell ... -
Bruk av digitale verktøy som læringsstrategi for å øke mestringsfølelse og tekstproduksjon
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I den videregående skolen er det i dag stort frafall. Dette gjelder spesielt ved yrkesfaglige linjer. Det store frafallet har store økonomiske konsekvenser for samfunnet og for mange av de som faller fra er de personlige ... -
Bruk av estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Bruk av estetiske læringsprosesser er et aktuelt tema og omtales som en sentral og integrert del av skolens innhold i en rekke offentlige dokumenter. St.meld. nr. 39 (2002–2003) (s. 12) fremhever at «… estetiske læreprosesser ... -
Bruk av ressursgrupper i 1:1 implementering av iPad i barneskolen
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på hvordan ressursgrupper kan benyttes i det første året av en 1:1 implementering av iPad i barneskolen. Bakgrunnen for studien er den stadig økende digitaliseringen i norsk skole. Store handlingsrom for ... -
Bruk av skolebibliotekets ressurser i tospråklig opplæring
(Master thesis, 2011)Temaet i denne oppgaven er bruk av skolebibliotekets ressurser i morsmålsopplæring for minoritetselever. Jeg har gjort feltarbeid på en skole på Østlandet med stor andel minoritetselever. Skolen har siden høsten 2007 ... -
Bruk av Smart Board tavle i undervisning - Rapport
(Research report, 2017-06)SMART Board er en digital-/interaktiv tavle som er utstyrt med en berøringsfølsom skjerm koblet til en datamaskin. Interactive Norway selger SMART Board tavler i Norge og skriver på sin hjemmeside at disse tavlene er blitt ... -
Bruken av sosiokulturelle og sosiomaterielle teorier i studier av barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Formålet med artikkelen er å beskrive hvordan Lev Vygotskijs og Karen Barads teorier i tidligere forsk- ning har blitt brukt til å analysere barnehageansattes rolle i småbarns (opp til 3 år) matematiske lærings- prosesser. ... -
Brukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologi
(Master thesis, 2018)Formålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert brukerveiledning ... -
Brødrene Løvehjerte sitt potensial i litteraturopplæringen på mellomtrinnet. Hvilket potensial har det fantastiske verket Brødrene Løvehjerte for å utvikle litterær kompetanse og -faglighet i skjønnlitteraturopplæringen på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2023)Dette er en littteraturdidaktisk oppgave som har som formål å undersøke hvilket potensial det fantastiske verket Brødrene Løvehjerte har for å utvikle litterære kompetanse og -faglighet i skjønnlitteraturopplæringen på ... -
Brøk i tekstoppgaver: En analyse av innhold og kognitive utfordringer i læremidler på åttende trinn
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt innholdet i tekstoppgaver i seks læremidler på åttende trinn innenfor emnet brøk, i henholdsvis Faktor, Tetra og Nummer. Min studie undersøker innholdet i brøkkapitlene ved å analysere hvordan ... -
Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap
(Acta Didactica Norge;4 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)Dette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i ... -
Building bridges between informal and formal English learning
(Master thesis, 2023)Students’ consumption and production of significant amounts of English language through the engagement with digital activities and interests that are situated outside of school is a concept that has garnered significant ... -
Building leadership capacity in school leadership groups: an action research project
(Educational Action Research;, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-08)This research study focuses on school leadership groups taking part in an action research project (AR project) within schools in a Norwegian municipality. The study aims to show and discuss how action research (AR) adopted ... -
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019), den såkalte fagfornyelsen. Men hvis kritisk tenkning også innebærer ... -
Bærekraft i yrkesopplæringen: Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse
(Report, 2021-06)I 2017 ble en ny overordnede del av læreplanverket for grunnopplæringen i norsk skole vedtatt. Denne delen utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Den ... -
Bærekraftig utvikling i frisørfaget
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Frisørfaget er først og fremst et yrke der opplæringen vektlegger praktisk grunnleggende arbeid med hår, bruk av produkter, håndtering av ulike verktøy og materialer. Som frisør jobber du med ulike kjemikalier, gjentakende ... -
Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ... -
Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
(Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas ... -
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse
(Norsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-26)I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag ...