Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Date
2020-10-26Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2020, 104 (3), 297-312). https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-07Abstract
I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag og samfunnsfag etter LK20? Vi anvender en abduktiv tilnærming til analysen der vi i møte med empirien har brukt danningsteori, bærekraftdidaktikk og kunnskap om bærekraftig utvikling. Analysen viser at læreplanen gir et stort handlingsrom for å løfte frem bærekraftig utvikling, men at en snever tilnærming til begrepet og lite fokus på systemtenkning kan innebære risiko for at de ulike dimensjonene ikke blir sett i sammenheng. In this article, we analyse the renewed Norwegian curriculum according to how the interdisciplinary topic sustainable development is presented in the school subjects natural sciences and social studies. We use an abductive approach where the analysis is influenced by theory on sustainable development and the German/Scandinavian tradition of Bildung-centred Didaktik. The analysis revealed that the curricula offer several opportunities to emphasize sustainable development. However, a narrow understanding of sustainable development and a limited focus on systems thinking may prevent the different dimensions of sustainability from being seen as connected.