Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap
Journal article, Peer reviewed

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/585Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Kleve, B. (2010). Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap. Acta Didactica Norge, 4 (1) http://www.adno.no/index.php/adno/article/view/113/144Sammendrag
Dette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en
lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere
drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i undervisningen.
Som teoretisk rammeverk og analyseverktøy har jeg brukt blant annet
”The Knowledge Quartet” (Rowland, Huckstep, & Thwaites, 2005). Jeg
diskuterer gjennomføringen av timen og drøfter hvorfor læreren fikk vanskeligheter
med å illustrere brøker større enn en hel. På bakgrunn av analysen av
denne timen, diskuterer jeg til slutt hvilke aspekter av en lærers matematikkkunnskaper
det er viktig å vektlegge i lærerutdanningen.