dc.contributor.author | Kleve, Bodil | |
dc.date.accessioned | 2011-02-17T13:17:07Z | |
dc.date.available | 2011-02-17T13:17:07Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Kleve, B. (2010). Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap. Acta Didactica Norge, 4 (1) | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/585 | |
dc.description.abstract | Dette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en
lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere
drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i undervisningen.
Som teoretisk rammeverk og analyseverktøy har jeg brukt blant annet
”The Knowledge Quartet” (Rowland, Huckstep, & Thwaites, 2005). Jeg
diskuterer gjennomføringen av timen og drøfter hvorfor læreren fikk vanskeligheter
med å illustrere brøker større enn en hel. På bakgrunn av analysen av
denne timen, diskuterer jeg til slutt hvilke aspekter av en lærers matematikkkunnskaper
det er viktig å vektlegge i lærerutdanningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Acta Didactica Norge;4 (1) | |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Brøk | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | Lærerutdanning | en_US |
dc.title | Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.identifier.doi | http://www.adno.no/index.php/adno/article/view/113/144 | |