Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKleve, Bodil
dc.date.accessioned2011-02-17T13:17:07Z
dc.date.available2011-02-17T13:17:07Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationKleve, B. (2010). Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap. Acta Didactica Norge, 4 (1)en_US
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/585
dc.description.abstractDette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i undervisningen. Som teoretisk rammeverk og analyseverktøy har jeg brukt blant annet ”The Knowledge Quartet” (Rowland, Huckstep, & Thwaites, 2005). Jeg diskuterer gjennomføringen av timen og drøfter hvorfor læreren fikk vanskeligheter med å illustrere brøker større enn en hel. På bakgrunn av analysen av denne timen, diskuterer jeg til slutt hvilke aspekter av en lærers matematikkkunnskaper det er viktig å vektlegge i lærerutdanningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesActa Didactica Norge;4 (1)
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectBrøken_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.titleBrøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskapen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://www.adno.no/index.php/adno/article/view/113/144


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel