Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 8268-8287 of 17137
-
«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
(Acta Didactica Norden;Vol 14 Nr 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-02-10)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om: Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
«Jeg vet ikke om de føler det er en ressurs» - En kvalitativ studie av et utvalg læreres refleksjoner rundt flerspråklighet i undervisningen etter å ha lagd språkportrett med elevene
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen Hvordan forholder et utvalg lærere seg til elevenes språklige ressurser? Studiens problemstilling er videre delt inn i tre forskningsspørsmål; (1) Hvordan gjennomfører ... -
«Jeg vil ikke ha oppmerksomhet, men jeg vil ikke være usynlig»
(AFI-rapport;2024:09, Report, 2024-04-15)På oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har Arbeidsforskningsinstituttet og Institutt for sosialfag ved OsloMet – storbyuniversitetet gjennomført studien. Ett formål var å utvide kunnskapsgrunnlaget om ... -
«Jeg vil ikke ha teori bare for å bruke teori, jeg vil utvikle meg!» En casestudie om refleksjon i Lesson Study
(Master thesis, 2023)Et stadig økende krav til lærernes profesjonsorienterte læringsfellesskap pålegger lærerne å reflektere over og utvikle praksis. Både overordnet del i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) (Kunnskapsdepartementet, ... -
Jeg vil ikke stå utenfor - Arbeid og utdanning med brukernes øyne
(AFI Notat 2011:10, Research report, 2011)I de senere årene har det vært økt fokus på psykisk helse, utdanning og arbeid. På denne bakgrunn har Erfaringskompetanse.no bedt AFI undersøke hvilke faktorer personer med psykiske vansker selv opplever og erfarer som ... -
"Jeg vil vise andre at jeg er en flink mamma..." : en kvalitativ studie av mødres erfaringer i en hverdag med lavinntekt
(Master thesis, 2012)Norge kjennetegnes av en godt utbygd velferdsstat, universelle velferdsordninger og lav arbeidsledighet. Likevel er det noen som lever i fattigdom, og en av gruppene er barnefamilier. Studien er knyttet til og inspirert ... -
”Jeg ville bestemme alt som går an” : en intervjuundersøkelse om et utvalg barns syn på ”den gode barnehagen”
(Master thesis, 2013)This paper is based on a qualitative interview with six children at the age of 4-6 years old, from two different kindergartens. My purpose with this study is to let the children’s own voices be heard in the debate about ... -
Jeg ville dø, men er jo glad jeg lever - En studie av pasienters refleksjoner etter selvmordsforsøk
(Tidsskrift for psykisk helsearbeid;01, Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen presenterer funn fra en studie hvor hensikten var å utforske pasienters erfaringer i etterkant av selvmordsforsøk. Forskningsspørsmålet var: Hva tenker personer om selvmordsforsøket de har gjennomført? Studien ... -
«Jeg ville ha håpet»; pårørende sine håp når en nærstående er innlagt i intensivavdeling.
(Master thesis, 2016)Formål: Målet med denne studien var å undersøke og øke forståelsen for hvordan pårørende i intensivavdeling opplever håp for en nærstående som er alvorlig syk. Teori: Kritisk sykdom som rammer nære familiemedlemmer er svært ... -
«Jeg ville jo egentlig ikke flytte». Fosterhjemsrådgiveres forståelse av utilsiktede flyttinger.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven gir en kunnskap om at det er mange komplekse og sammensatte faktorer en må ha med seg inn i arbeidet med fosterhjem. Oppgaven sier noe om at det som oftest er flere forskjellige faktorer som ligger til grunn ... -
Jeg visste hva som skjedde i kroppen min: En metasyntese om kunnskap som styrker førstegangsfødende i fødsel
(MAJO;2020, Master thesis, 2020)Aim: The aim of this study is to examine what kind of knowledge that was important to first- time mothers to feel empowered in childbirth. The purpose is to create awareness around birth knowledge that can increase first-time ... -
Jenter fra faget utdanningsvalg til teknologiske yrkesfag
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Girls in choice of education to practical technology jobs This master's thesis deals with the school- subject “education choices”, role- models, girls and their choice of education in the 8- 10 grade of junior high school. ... -
Jenter med ADHD: En kvantitativ spørreundersøkelse om lærere i skolen sin praksis med tilrettelegging for jenter med ADHD på 1-7. trinn.
(Master thesis, 2022)Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er en nevropsykologisk utviklingsforstyrrelse som innebærer betydelige vansker med hyperaktivitet, impulsivitet og oppmerksomhet (American Psychiatric Association, 2013, ... -
Jenter med bein i nesa : jenterollen i norsk barnelitteratur gjennom 50 år
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven undersøker jeg 150 spenningsbøker for barn, den totale utgivelsen av slike bøker fra periodene 1965-70, 1985-90 og 2005-10. Målet med undersøkelsen er å se på den historiske utviklingen av jenterollen ... -
Jenter og fotball: Hvordan gjør jenter kjønn på fotballbanen?
(Master thesis, 2014)Denne oppgavens hensikt er å undersøke hvordan jenter gjør kjønn på fotballbanen. Kunnskapen jeg søker i denne oppgaven vil gi en større forståelse av hvordan det er å være jente og samtidig være en del av et maskulint ... -
Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fra en casestudie (Becher & Håøy, 2022) henter vi data og utforsker jenter og gutters vennskap og sosiale inkludering ved skolestart. Det empiriske hovedgrunnlaget er fokusgruppe-intervjuer med elever, foreldre og lærere ... -
Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget?
(Norsk pedagogisk tidsskrift;Årg 104, nr 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-14)Artikkelen viser til et forskningsprosjekt hvor formålet var å prøve ut en ny didaktisk tilnærming til kroppsøvings- faget. Denne nye tilnærmingen, aktivistisk tilnærming, er en didaktisk modell utviklet av Oliver og Kirk ... -
Jenter skal jo ikke se ut som en Barbie: En kvalitativ studie om kropp, kroppsideal og kroppspress blant jenter i 9. klasse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Temaet i masteroppgaven er kropp, kroppsidealer og kroppspress blant jenter i 9.klasse. Studien har en vitenskapelig forankring i fenomenologi, med utgangspunkt i elevens livsverden. Studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode, ... -
Jernhælen i redaksjonen : pressen i det okkuperte Norge
(Pressehistorisk tidsskrift;(13), Journal article; Peer reviewed, 2010-06)9. april 40 veltet om på det norske avislandskapet og forandret hverdagen for landets pressefolk og avisutgivere. Okkupantmakten trengte informasjonskanaler, men ville selv styre dem - og de norske presseorganisasjonene ...