Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 8248-8267 av 17112
-
"Jeg søker ikke, jeg leter" En kvalitativ undersøkelse av afasi og informasjonsadferd
(Master thesis, 2020)Afasi er en ervervet språksvikt etter hjerneskade. Diagnosen fører til vansker med å bruke og/eller forstå muntlig språk, i tillegg til lese- og skrivevansker. Afasi er forbundet med stor variasjon, der benevningsvansker ... -
"Jeg tenker ikke over det til vanlig, vet du…" En mikroetnografisk undersøkelse av personalets tanker, refleksjoner og holdninger omkring sine interaksjoner med de yngste i barnehagen
(Master thesis, 2014)De yngste barna har i de senere år markert seg i barnehagefeltet på lik linje med større barn (Statistisk Sentralbyrå, 2012a). Statistikken viser at også de yngste er i barnehagen hver dag og tilbringer store deler av dagen ... -
«Jeg trener jo for livet!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med å inkludere funksjonsnedsatte elever i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Skolens samfunnsmandat kan forstås som et bredt oppdrag som handler om å danne og utdanne individer, som skal skal bringe demokratiet videre (Opplæringsloven, 1998). Alle elevene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter ... -
«Jeg tror ikke han dør, barn dør ikke av kreft og hvertfall ikke barn i bøker». En klasseromstudie om barns kognitive skjema i møte med en utfordrende bildebok
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg møtet mellom barns kognitive skjema og en utfordrende bildebok med temaene alvorlig sykdom og død. Boka jeg har valgt å bruke er Vi er LØVER! av Jens Mattsson og Jenny Lucander. Oppgavens ... -
«Jeg var sikker på at jeg ikke skulle gifte meg før jeg traff han…» En kvalitativ studie av latinamerikanske kvinners opplevelser i interkulturelle ekteskap med norske menn
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen består av en kvalitativ studie som utforsker latinamerikanske kvinners opplevelser i interkulturelle ekteskap med norske menn, bosatt i Norge. Hvert år inngås det ekteskap mellom norske og utenlandske ... -
«Jeg vet bare at økende press på mennesker gjør noe med oss, dersom vi ikke håndterer det på en god måte» En kvalitativ studie om hvordan barnehageledere kan arbeide for å forebygge og redusere sykefravær i egen virksomhet
(Master thesis, 2022)Sykefravær kan anses å være et samfunnsproblem, da fraværet koster det norske samfunnet 69,6 milliarder kroner årlig (Hammernes, 2021). Barnehagesektoren sliter med stort sykefravær og jungelen av forskning på tiltak for ... -
"Jeg vet hva jeg ser, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det." En kasusstudie av et undervisningsopplegg om drivhuseffekten og global oppvarming på 10.trinn
(Master thesis, 2021)I prosjektet utarbeides et undervisningsopplegg i den hensikt å undersøke om varierte representasjonsformer stimulerer begrepsforståelsen til 10.trinnselever ved en skole øst i Oslo med høy andel tospråklige elever. ... -
«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
(Acta Didactica Norden;Vol 14 Nr 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-02-10)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om: Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
«Jeg vet ikke om de føler det er en ressurs» - En kvalitativ studie av et utvalg læreres refleksjoner rundt flerspråklighet i undervisningen etter å ha lagd språkportrett med elevene
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen Hvordan forholder et utvalg lærere seg til elevenes språklige ressurser? Studiens problemstilling er videre delt inn i tre forskningsspørsmål; (1) Hvordan gjennomfører ... -
«Jeg vil ikke ha oppmerksomhet, men jeg vil ikke være usynlig»
(AFI-rapport;2024:09, Report, 2024-04-15)På oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har Arbeidsforskningsinstituttet og Institutt for sosialfag ved OsloMet – storbyuniversitetet gjennomført studien. Ett formål var å utvide kunnskapsgrunnlaget om ... -
«Jeg vil ikke ha teori bare for å bruke teori, jeg vil utvikle meg!» En casestudie om refleksjon i Lesson Study
(Master thesis, 2023)Et stadig økende krav til lærernes profesjonsorienterte læringsfellesskap pålegger lærerne å reflektere over og utvikle praksis. Både overordnet del i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) (Kunnskapsdepartementet, ... -
Jeg vil ikke stå utenfor - Arbeid og utdanning med brukernes øyne
(AFI Notat 2011:10, Research report, 2011)I de senere årene har det vært økt fokus på psykisk helse, utdanning og arbeid. På denne bakgrunn har Erfaringskompetanse.no bedt AFI undersøke hvilke faktorer personer med psykiske vansker selv opplever og erfarer som ... -
"Jeg vil vise andre at jeg er en flink mamma..." : en kvalitativ studie av mødres erfaringer i en hverdag med lavinntekt
(Master thesis, 2012)Norge kjennetegnes av en godt utbygd velferdsstat, universelle velferdsordninger og lav arbeidsledighet. Likevel er det noen som lever i fattigdom, og en av gruppene er barnefamilier. Studien er knyttet til og inspirert ... -
”Jeg ville bestemme alt som går an” : en intervjuundersøkelse om et utvalg barns syn på ”den gode barnehagen”
(Master thesis, 2013)This paper is based on a qualitative interview with six children at the age of 4-6 years old, from two different kindergartens. My purpose with this study is to let the children’s own voices be heard in the debate about ... -
Jeg ville dø, men er jo glad jeg lever - En studie av pasienters refleksjoner etter selvmordsforsøk
(Tidsskrift for psykisk helsearbeid;01, Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen presenterer funn fra en studie hvor hensikten var å utforske pasienters erfaringer i etterkant av selvmordsforsøk. Forskningsspørsmålet var: Hva tenker personer om selvmordsforsøket de har gjennomført? Studien ... -
«Jeg ville ha håpet»; pårørende sine håp når en nærstående er innlagt i intensivavdeling.
(Master thesis, 2016)Formål: Målet med denne studien var å undersøke og øke forståelsen for hvordan pårørende i intensivavdeling opplever håp for en nærstående som er alvorlig syk. Teori: Kritisk sykdom som rammer nære familiemedlemmer er svært ... -
«Jeg ville jo egentlig ikke flytte». Fosterhjemsrådgiveres forståelse av utilsiktede flyttinger.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven gir en kunnskap om at det er mange komplekse og sammensatte faktorer en må ha med seg inn i arbeidet med fosterhjem. Oppgaven sier noe om at det som oftest er flere forskjellige faktorer som ligger til grunn ... -
Jeg visste hva som skjedde i kroppen min: En metasyntese om kunnskap som styrker førstegangsfødende i fødsel
(MAJO;2020, Master thesis, 2020)Aim: The aim of this study is to examine what kind of knowledge that was important to first- time mothers to feel empowered in childbirth. The purpose is to create awareness around birth knowledge that can increase first-time ... -
Jenter fra faget utdanningsvalg til teknologiske yrkesfag
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Girls in choice of education to practical technology jobs This master's thesis deals with the school- subject “education choices”, role- models, girls and their choice of education in the 8- 10 grade of junior high school. ...