«Jeg tror ikke han dør, barn dør ikke av kreft og hvertfall ikke barn i bøker». En klasseromstudie om barns kognitive skjema i møte med en utfordrende bildebok
Abstract
Denne studien tar for seg møtet mellom barns kognitive skjema og en utfordrende bildebok med temaene alvorlig sykdom og død. Boka jeg har valgt å bruke er Vi er LØVER! av Jens Mattsson og Jenny Lucander. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan utfordres barns kognitive skjema i møte med en bildebok om alvorlig sykdom og mulig død? Det teoretiske rammeverket tar for seg både kognitiv litteraturteori, med vekt på kognitive skjema, og bildebokteori. Innen kognitiv litteraturteori presenteres kognitiv analyse, som gir mulighet til å forbinde litteratur og kognitive fenomener. Det redegjøres for begrepet kognitive skjema og ulike karakteriseringer av skjema som vil være relevante i drøftingen. Teorien som omhandler bildebøker tar for seg trekk ved multimodale tekster og utfordrende bildebøker, og essensielle elementer med bildebok som er relevant ved tolking og analysering av bildebøker. Videre legges det frem teori om leserens møte med teksten og teori knyttet til den litterære samtalen. For å undersøke problemstillingen har jeg gjennomført en ikke-deltagende observasjon av fire litterære samtaler på 2-4.trinn. Ved bruk av tematisk analyse har jeg kategorisert funnene inne temaene; sykehuset som sted, sykdom som fenomen og forventning til barnelitteratur, med fokus på bokas slutt. Hovedfunnene viser at elevene i studien hadde en forventing om at sykehuset ville gjøre den syke frisk og forventet en lykkelig slutt grunnet bokas sjanger som barnelitteratur. Da bildeboka ikke oppfylte disse forventingene opplevde elevene kognitive brudd på skjemaer. Funnene drøftes i lys av det teoretiske rammeverket, og basert på dette har jeg forsøkt å belyse studiens problemstilling.
This thesis examines the meeting between children's cognitive schemas and a challenging picture book with the themes serious illness and death. The picture book I have chosen for this thesis is Vi er LØVER, written by Jens Matteson and illustrated by Jenny Lucander. This thesis main research question is: How does children’s cognitive schemas get challenged when reading a picture book about serious illness and death? The theoretical framework addresses both cognitive literature theory, with a focus on cognitive schemas, and theory on picture books. Within cognitive literature theory, cognitive analysis is presented, which provides an opportunity to connect literature and cognitive phenomena. The concept of cognitive schemas and various characterizations of schemas will be accounted for, this will be relevant in the discussion. The theory related to picturebook addresses features of multimodal texts and challenging picture books, and essential elements with picture books that are relevant for the picture book analysis. Furthermore, theory related to the relationship between text and reader is presented, as well as theory on literary conversations. I have observed four literary conversations in the second, third and fourth grade, to examine the thesis main research question. By using a thematic analysis, have I categorized my findings in three themes. The main findings show that the students in this study had an expectation that the hospital would heal the big brother and expected a happy ending. When the picture book did not meet these expectations, the students experienced a break in their cognitive schemas. The findings are discussed in light of the theoretical framework, and based on this, I will try to illuminate the thesis main research question.