• Kunnskapsbasert praksis: operasjonssykepleieres erfaringer og holdninger 

      Hjelen, Wenke; Sagbakken, Mette (Sykepleien Forskning;13, Journal article; Peer reviewed, 2018-03)
      Bakgrunn: Medisinskteknisk utstyr og medisinsk behandling er i stadig utvikling. Det medfører bedre og ere behandlingstilbud og behandlingsmetoder, som derved stiller særegne krav til faglig oppdatering og bevissthet for ...
    • Kunnskapsbyen Oslo 

      Tom Johnstad (NIBR-notat 2003:104, Notat, 2003)
      I 1994 ble Kunnskapsparken i Oslo etablert som et lederforum mellom Universitetet i Oslo og 14 forskningsinstitutter og kompetansebedrifter i Blinder-Gaustad-området. I 1998 gikk forumet i dvale, og dette notatet fokuserer ...
    • Kunnskapsdeling i travelhetens tid 

      Enehaug, Heidi; Svare, Helge; Klethagen, Pål; Anderson-Glenna, Mary; Terjesen, Hans Chr. Aargaard; Fatnes, Anne Marie (AFI Rapport 2015:10, Research report, 2015)
      Vi har i dette prosjektet undersøkt vilkårene for og bruken av ulike former for kunnskapsdeling i kunnskapsbedrifter. En bærende hypotese i prosjektet er at det er en sammenheng mellom kunnskapsdeling og læring og det ...
    • Kunnskapsgrunnlag for regional utviklingsplan: perspektiv, metodar og analysar i ein samproduksjonsprosess i Vestland fylke 

      Bergsli, Heidi; Dietz, Jan; Onsager, Knut; Monkerud, Lars Chr.; Lundberg, Aase Kristine (NIBR-notat;2023:107, Working paper, 2023)
      Notatet presenterar perspektiv, metodar og resultat frå arbeidet med kunnskapsgrunnlaget for Utviklingsplan for Vestland 2024-2028 regional planstrategi, på oppdrag for Vestland fylkeskommune. Kunnskapsgrunnlaget sitt ...
    • Kunnskapsgrunnlaget for barn, unge og foreldres medvirkning i barnevernet: Vurdering av relevante systematiske oversikter 

      Hestevik, Christine Hillestad; Kirkehei, Ingvild; Evensen, Line (Research report, 2021-08-16)
      Barne-, ungdoms og familiedirektoratet (Bufdir) ønsket et kunnskapsgrunnlag om barn og unges samt foreldres medvirkning i barnevernet, basert på forskning. I dette kunnskapsgrunnlaget ønsket Bufdir svar på følgende spørsmål: ...
    • Kunnskapskilder i sosialt arbeid med etniske minoriteter: Veier til forståelse eller til fordommer? 

      Horn, Ingeborg Renate (Master thesis, 2011)
      Denne masteroppgaven forsøker å finne ut noe om sosialarbeideres oppfatning og forståelse av kildene de bruker i møte med etniske minoriteter. Hvilken kunnskap kildene gir og hvordan dette påvirker dem i det daglige ...
    • Kunnskapsmakt : Et tekstanalytisk blikk på rapporten: ”Hva er det med familieråd?” 

      Kolstad, Marte Stene (Master thesis, 2009-05)
      Denne oppgaven inneholder en tekstanalyse av rapporten ”Hva er det med familieråd?”, hvor det fokuseres på hvordan begrepene kunnskap, makt og bruker samhandler i teksten. Hvilken type kunnskap er det som fremstilles ved ...
    • Kunnskapsområdene i barnehagelærerutdanningen – en umulig modell? Utfordringer ved faglig integrasjon og profesjonsretting 

      Havnes, Anton (Nordic Studies in Education;Vol. 41, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-06)
      As typical for professional education, early childhood teacher education (ECTE) aims to integrate knowledge from a wide range of disciplinary fields. With the 2013 reform of the Norwegian ECTE national curriculum the 10 ...
    • Kunnskapsoppsummering om temaet matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Hebrok, Marie (Rapport;14-2019, Research report, 2019)
      Denne rapporten presenterer en kunnskapsoppsummering om forskningsprosjekter på matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa, organisasjoner, initiativer og bevegelser og deres arbeid mot matsvinn på forbrukernivå (f.eks. ...
    • Kunnskapsoppsummering. Vold mot barn og systemsvikt 

      Backe-Hansen, Elisabeth; Smette, Ingrid; Vislie, Camilla (NOVA Rapport 4/17, Report, 2017)
      Denne rapporten gjennomgår forskning, i Norge og internasjonalt, som belyser offentlige tjenesters håndtering av saker der barn og unge har vært utsatt for vold, seksuelle overgrep og alvorlig omsorgssvikt. Kunnskapsgjennomgangen ...
    • Kunnskapsoppsummering. Vold mot barn og systemsvikt 

      Backe-Hansen, Elisabeth; Smette, Ingrid; Vislie, Camilla (NOVA Rapport 4/17, Report, 2017)
      This report presents the result of a literature review commissioned by the government Committee on violence against children ( Barnevoldsutvalget ). The aim of the literature review was to provide an outline of research ...
    • Kunnskapsoppsummeringer – om fem strategier for å styrke flyktningenes overgang til arbeid og kvalifisering - Evaluering av kommunale integreringstiltak - Delrapport 2 

      Søholt, Susanne; Liodden, Tone; Aasen, Berit; Vilhjalmsdottir, Sigridur; Staver, Anne Balke (NIBR-rapport;2020:14, Research report, 2020-12)
      Denne rapporten omfatter fem korte kunnskapsoppsummeringer knyttet til strategier for å styrke integrering av flyktninger. Temaene er: delkompetanse som del av fagopplæring, sosialt entreprenørskap og integrering, ...
    • Kunnskapsoversikt: Områderettet innsats som virkemiddel. Internasjonale eksempler 

      Ruud, Marit Ekne; Barlindhaug, Rolf; Staver, Anne Balke (NIBR-rapport;2019:25, Research report, 2020-01)
      Rapporten gir en kunnskapsoversikt om hvordan andre land jobber med helhetlige områderettete innsatser i levekårsutsatte byområder, og med vekt på gode erfaringer som kan ha overføringsverdi til det videre arbeidet med ...
    • Kunnskapsparker og næringshager i Innlandet 

      Hege Marie Edvardsen (NIBR-notat 2005:117, Notat, 2005)
      Last ned gratis Prosjektet er et forprosjekt med sikte på å kartlegge mulighetene for å følge virksomheten ved kunnskapsparker og næringshager. Noe nasjonal og internasjonal litteratur er gjennomgått og fire case er ...
    • Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan 

      Aukland, Knut (Prismet;Årgang 73, hefte 1-2: Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-22)
      Hvilken kunnskap skal utforsking med ulike metoder lede til? Som et bidrag til å svare på dette spørsmålet presenterer artikkelen en kunnskapstabell som tilbyr et fagspesifikt språk for å beskrive ulike kunnskapsformer i ...
    • Kunnskapssamfunnet og nasjonen - den internasjonale vendingen 

      Helsvig, Kim Gunnar (Nytt Norsk Tidsskrift;Nr. 1 / 2022 / Årg. 39, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-24)
      Begrepet «kunnskapssamfunnet» festet seg fra slutten av 1980-årene. Siden den tid har det gitt mål og retning til en internasjonal vending i norsk skole og utdanning. Det norske utdanningssystemet, som i omkring 150 år ...
    • Kunnskapsstatus (1990–2010): Forskning om etnisk diskriminering av barn og unge 

      Seeberg, Marie Louise (NOVA Rapport;2011:08, Research report, 2011-02)
      Hensikten med dette prosjektet har vært å gå gjennom og lage en oversikt over forskningsbasert kunnskap om etnisk diskriminering av barn og unge i Norge, og å identifisere områder der det er behov for mer forskning. Arbeidet ...
    • Kunnskapsstatus for programmet FARVE (forsøksmidler arbeid og velferd) 

      Steinum, Trude; Hilsen, Anne Inga; Bull, Helga (AFI Notat 2007:10, Report, 2007)
      Det er nå to år igjen av IA-avtalens avtaleperiode, og som et ledd i arbeidet med avtalens mål om å øke den gjennomsnittlige pensjonsalder var det et behov om å samle kunnskap om hvor innsatsen bør ligge de to neste årene. ...
    • Kunnskapsøkonomi og klynger 

      Sæther, Bjørnar; Onsager, Knut (NIBR-rapport 2003:04, Report, 2003)
      Rapporten drøfter begreper som kunnskapsøkonomi og klynger, og analyserer empirisk betingelser og mekanismer bak framveksten av en kunnskapsintensiv næringsklynge i Halden.
    • Kunst og digital fabrikasjon: Muligheter og begrensninger for kunstnerisk utvikling i skaperverksteder 

      Lindmoen, Stian (MEST;2020, Master thesis, 2020)
      Masteravhandlingen er et resultat av min inntreden i skaperbevegelsen, og kan sees som en forlengelse av min bacheloravhandling om «rapid prototyping» i kunstneriske prosesser. Fra tiden som studentmentor ved OsloMet ...