Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 9521-9540 av 17137
-
Læreres holdninger til elever med særskilte behov
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er siste del av det integrerte masterløpet for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn ved OsloMet. Prosjektet er gjennomført i pedagogikkfordypningen spesialpedagogikk. Temaet for prosjektet er læreres ... -
Læreres informasjonskompetanse - Erfaringer med informasjonsinnhenting og læring i arbeid og studier
(Master thesis, 2017)Jeg har gjennom denne oppgaven forsøkt å finne noen mulige svar på hva lærere i grunn- og videregående skole gjør for å lære og å videreutvikle sin kompetanse både i jobb og i studier. Fokuset har vært på hvordan de ... -
Læreres kjennskap til personvernforordningen og bruk av gratis, digitale verktøy - En kvantitativ undersøkelse blant lærere i videregående skole
(Master thesis, 2022)Personvernforordningen trådte i kraft i 2018, og har som mål å sikre fysiske personer rett til vern av personopplysninger. I denne oppgaven, elevenes rett til vern av personopplysninger. Under og etter Corona-nedstengningen ... -
Læreres mestringstro i programmeringsundervisning i naturfag
(Master thesis, 2023)I 2020 kom det nye nasjonale læreplaner i Norge. En endring fra de gamle læreplanene er at programmering blir nevnt eksplisitt i flere fag, deriblant naturfag. Det betyr at naturfagslærere nå må ha kompetanse for å undervise ... -
Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)
(Peer reviewed; Journal article, 2024)«Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam- mensatt pedagogisk metode ... -
Læreres opplevelse av utfordringer i mat og helse-undervisningen på ungdomsskoletrinnet: Med vekt på elevers kostholdspreferanser og -restriksjoner
(MAEH;2018, Master thesis, 2018)Bakgrunn og formål: Mat og helse-faget i grunnskolen skal være et helsefremmende fag som gir elevene kunnskap om og ferdigheter i matlaging og råvarer, matkultur og helse og livsstil. Skolen skal, med alle fagene som inngår, ... -
Læreres opplevelser av STL+ som arbeidsmetode i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte). Studien fokuserer på å få en innsikt og forståelse i fire lærere sine erfaringer og opplevelser av STL+ som arbeidsmetode i den ... -
Læreres profesjonelle utvikling gjennom lærersamarbeid i skolen - Kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2021)På hvilke måter kan en lærer oppleve profesjonell utvikling gjennom et lærersamarbeid? For å utforske og svare på problemstillingen er det blitt gjennomført en kvalitativ undersøkelse med en hermeneutisk tilnærming. ... -
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse etter koronapandemien
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilke innvirkninger koronapandemien har hatt på læreres bevissthet om profesjonsfaglig digital kompetanse. Da pandemien brøt ut i Norge våren 2020 ble det nasjonal fysisk nedstenging ... -
Læreres språkfokus som grunnlag for undervisningspraksis: En kvalitativ undersøkelse av fem norsklæreres syn på flerspråklighet og undervisningspraksis i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi undersøkt problemstillingen: Hvilket syn har lærere på flerspråklighet, og hvordan beskriver de at de tilrettelegger for flerspråklig praksis i undervisningen? Lærere arbeider med flerspråklige ... -
Læreres valg av arbeidsmetoder som støtte for økt leseforståelse av fagtekster i det språkheterogene klasserommet på 4.-6.trinn
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien undersøker tre læreres undervisningspraksiser i språkheterogene klasserom på 4.-6.trinn. Fokuset i studien er på lærernes bruk av arbeidsmetoder for å støtte elevenes leseforståelse av fagtekster, ... -
Læreres vurderingskompetanse i kroppsøving og endringer i vurderingspraksis etter innføringen av den nye læreplanen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler lærerens vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Oppgavens formål er å belyse den store variasjonen i læreres vurderingspraksis i faget, og hvorvidt de merker endringer i undervisning- og ... -
Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling
(Prismet;Vol 71, Nr. 1 (2020): Digital religionsundervisning, Journal article; Peer reviewed, 2020-04-07)I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ... -
Lærergrupper på Facebook II: RLE-lærergruppa og andre møteplasser
(Prismet;Vol 71 Nr 1 (2020): Digital religionsundervisning, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-07)I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ... -
Lærerikt å forske selv om jeg ”bare” er student! Studentaktiv forskning på barnehagelærerutdanningen
(Högre utbildning;Vol. 9, Nr. 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen presenteres et eksempel på forskningsbasert utdanning med studentaktiv forskning samt studenters evaluering av å delta i forskning som en integrert del av studiet. Det empiriske grunnlaget består av ... -
Lærerkompetanse i trearbeid. En undersøkelse av faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk v/HSN og HiOA
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingens overordnede tema er lærerkompetanse i trearbeid. Undersøkelsen dreier seg om kompetanse, verdsetting og undervisning ved faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, ... -
Lærerkursing og nabospråksdidaktikk: Hva rapporterer lærere om når det gjelder praksisendringer etter kursing i nabospråksdidaktikk?
(Master thesis, 2014)Ungdommer i Skandinavia forstår hverandre dårligere i dag enn for 30 år siden. Forpliktende avtaler er gjeldene på mange områder mellom de nordiske landene, også når det gjelder utdanning og undervisning. Norsk skole er ... -
Lærerne og demokratimandatet Et lærerperspektiv på demokratiopplæringen og opplæring til demokratisk medborgerskap Masteroppgave
(Master thesis, 2017)Demokratimandatet og opplæring til demokratisk medborgerskap er en essensiell del av skolens samfunnsoppdrag. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan demokratimandatet kan fortolkes og realiseres på ... -
Lærernes betydning i møte elever som viser problematferd: En kvalitativ studie av hvordan lærere samhandler med elever som viser problematferd, med henblikk på sikre god læring og utvikling
(Master thesis, 2023)Skolen skal sikre likeverdige muligheter for læring og utvikling for alle elever, gjennom tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø. Likevel viser en studie gjennomført av Haug (2020) at dette ikke er tilfelle for ... -
Lærernes forståelse av klasseledelse i kroppsøving og teoretiske fag
(Master thesis, 2023)Klasseledelse er en viktig del av læreryrket for å kunne fremme elevenes faglige og sosiale læring. Det finnes flere former for tilrettelegging, organisering og aktiviteter, slik at klasseledelse ikke bare blir ledelse av ...