Lærernes forståelse av klasseledelse i kroppsøving og teoretiske fag
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095496Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Klasseledelse er en viktig del av læreryrket for å kunne fremme elevenes faglige og sosiale læring. Det finnes flere former for tilrettelegging, organisering og aktiviteter, slik at klasseledelse ikke bare blir ledelse av hele klassen, men at fokuset også kan bli rettet mot den enkelte elev. Denne masteroppgaven vil ta utgangspunktet i læreres oppfatning av klasseledelse i kroppsøvingsfaget, og undersøke hvordan dette skiller seg fra klasseledelse i teoretiske fag. Gjennom intervjuer med lærere på ulike trinn vil jeg undersøke hvordan lærerne selv oppfatter klasseledelsens betydning og forskjeller i teoretiske fag og kroppsøving, samt undersøke deres oppfatning av dens innvirkning på elevenes oppførsel og læring. Oppgavens teoretiske perspektiver danner grunnlaget for problemstillingen og belyser hvordan klasseledelse i spesielt kroppsøving har endret seg gjennom tiden, og eksisterende teoretiske definisjoner på klasseledelse. Studien baserer seg på en kvalitativ og komparativ tilnærming, i form av individuelle intervjuer med en retorisk topoi-analyse. For å kunne belyse oppgavens problemstilling har jeg intervjuet fire lærere i dagens grunnskole 1-10 trinn, der to av lærerne har lang erfaring i yrket. Intervjuene ble gjennomført gjennom en åpen dialog, og identiske spørsmål ble brukt for å kunne best mulig bruke svarene i den komparative analysen. Mine funn indikerer hvor viktig det er at lærere besitter fagkunnskaper for klasseledelse som består av ulike aspekter av kommunikasjon, språk, relasjon, kroppsspråk og evne for utvikling. Mine funn viser også at lærere har divergerende syn på hva som er best tilnærming til tilrettelegging, ofte basert på sine lærenormer og skolens krav i teoretiske fag og i kroppsøvingsfaget. Spesielt ytre påvirkninger influerer elevene i kroppsøving, og lærernes forståelse av dets påvirkning bør få et økt fokus.
Classroom management is an important part of the teaching profession in order to promote students' academic and social learning. There are several forms of adaptation, organization, and activities, so that classroom management is not only about managing the entire class, but that the focus can also be directed towards individual students. This master thesis will examine teachers’ experiences of classroom management in physical education, to examine how these differ from experiences of classroom management in theoretical subjects. Through interviewing teachers at different grade levels, I will investigate how teachers understand the meaning of classroom management, whether this meaning changes depending on the theoretical or practical standing of the taught subject, and how teachers understand the implications of classroom management on student behaviour and attainment. This thesis will outline theoretical perspectives to underlie the issue at hand, and to illuminate how classroom management, and physical education in particular, has changed over time. Existing theoretical definitions will also be discussed. The study comprises as qualitative and comparative approach, by way of individual interviews. Data will be processed using a rhetorical topos-analysis. The data is collected from four teacher participants (grade 1-10), with two having extensive experience in the profession. The data was collected through open dialogue interviews, using the same set of questions to better apply a comparative analysis. My findings indicate how important it is for teachers to possess knowledge about classroom management consisting of different aspects within communication, language, relations, body language and adaptation. My findings also show that teachers have divergent views on the best approach to adaptation, often based on their teaching norms and the school's requirements in theoretical subjects and physical education. Especially external influences affect students in physical education, and teachers' understanding of its impact should receive increased focus.