Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 12491-12510 of 17264
-
Programfagslærer på praksiplass
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av arbeidet med å legge noen av temaene i felles programfag på vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BU), ut i de praksisbedriftene hvor elevene har ... -
Programme coherence and epistemological beliefs
(Nordic Psychology;67(2), Journal article; Peer reviewed, 2015-04-23)The aim of this study was to investigate epistemological beliefs and programme coherence in nursing, social work and general teacher-training programmes. An abstract theoretical knowledge base is a key characteristic of ... -
Programmering i Kunst og håndverk 2018-2022 : Utviklingen av pseudokodemodellen.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Helt siden det tidlig i 2018 ble kjent at programmering skulle bli en del av Kunst og håndverk i kommende læreplaner, startet jeg å holde korte kurs i programmering for faglærerstudenter i design, kunst og hånd- verk. ... -
Programmering i Kunst og håndverk: Hvorfor programmere i Kunst og håndverk på grunnskolen?
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven ble basert på en pågående diskusjon om programmeringen i den norske grunnskolen. I skolepolitiske debatter angående fagfornyelsen som forventes å iverksettes i 2020, har programmering ofte vært knyttet ... -
Programmering i naturfag: den algoritmiske tenkeren og utfordringer på veien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er programmering i naturfag. Programmering ble implementert i læreplanen høsten 2020, og er dermed nytt for mange lærere og elever. På bakgrunn av et økende behov for teknologiske ferdigheter ... -
Programmering i norske lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om programmering i matematikkfaget. I arbeidet med Fagfornyelsen ble det fastsatt nye læreplaner i norsk skole, og det ble vedtatt at programmering skulle bli en integrert del av matematikkfaget. ... -
Programmering med et matematisk læringspotensial - En studie om til hvilken grad lærere knytter arbeidet med programmering opp mot det matematikkfaglige læringsutbytte i undervisningen
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har det blitt sett på implementering av programmering i matematikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er problemstillingen: Til hvilken grad knytter lærere det matematikkfaglige læringsutbyttet til arbeidet ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om elever med stort læringspotensial, bruken av programmering og tilpasset opplæring i matematikkopplæringen. Opplevelsen til 6 elever ble hørt i bruken av programmering. Problemstillingen er: Hvordan ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om tilpasset matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial med bruk av programmeringsverktøy. Målet er å få frem 6 elevers opplevelser i bruken av programmering i matematikkundervisningen og ... -
Programmet FARVE (Forsøksmidler arbeid og velferd)
(AFI Notat 2007:11, Report, 2007)Kunnskapsstatusen er utarbeidet på vegne av programmet FARVE (Forsøksmidler arbeid og velferd). Formålet er først og fremst å utarbeide en oppdatert status over nyere forsknings- og utviklingsbidrag på temaet sykefravær. ... -
Programming as a New Creative Material in Art and Design Education
(Techne Series;Vol 28 Nr 2 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-04-26)The purpose of this study was to look at whether programming should be introduced as a new material in Art and crafts education in Norway. Programming has here been linked to creative coding, where it is classified as a ... -
Programs on Inclusion for immigrants designed and implemented by NGO's in Italy. A successful educational path for immigrant students? Case Study of S. Home, a Sardinian NGO
(Master thesis, 2021)As the refugee crises started in 2015, southern European countries had to deal with an increased number of immigrants arriving to their costs. Due to the still valid Treaty of Dublin, countries of arrival of immigration ... -
Programteori som redskap for evaluering av tiltak i skolesektoren. Temanotat 4: En gjennomgang av lokal kompetanseutvikling for grunnopplæringa (desentralisert ordning for kompetanseutvikling)
(AFI-rapport;2023:04, Report, 2023-03-24)I denne rapporten foretar vi en programteoretisk gjennomgang av desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Programteori er en retning innenfor evalueringsforskningen som søker å tydeliggjøre tiltakseiers forståelse ... -
Progresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen barnehagepolitikk og er viet et ... -
Progress in reducing hunger after the World Food Summit
(Journal article, 2009)The World Food Summit (WFS) was held in November 1996. The WFS, as spelled out in its final document, clearly indicated what was needed and expected to be done. The WFS overall objective was "... to eradicate hunger in ... -
Progression of motivation for mathematics education, from primary to secondary school
(Master thesis, 2022)Through focus group interviews this thesis seeks to explore motivation for mathematics education for 7th grade students (final year of Norwegian primary schooling) and 10th grade students (final year of Norwegian secondary ... -
Progression of motivation for mathematics education, from primary to secondary school
(Master thesis, 2022)Through focus group interviews this thesis seeks to explore motivation for mathematics education for 7th grade students (final year of Norwegian primary schooling) and 10th grade students (final year of Norwegian secondary ... -
Progressive strength training based upon the principle of overloading for a 86-year-old hip fracture patient. A case report
(Physical & Occupational Therapy in Geriatrics;31(3), Journal article; Peer reviewed, 2013-09)Hip fracture can drastically change functional level for the elderly. Between 22% and 75% of hip fracture patients do not recover their previous ambulatory or functional status after the event of fracture. The purpose of ... -
Progressive strength training in older patients after hip fracture : a randomised controlled trial
(Age and Ageing;40 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011-01-18)Objective: the aim of this study was to assess the effect of a 3-month strength-training programme on functional performance and self-rated health in a group of home-dwelling older hip fracture patients. Design: randomised, ... -
Project based learning as a teaching method at the Uganda hotel and tourism training institute
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The study was carried out at Uganda Hotel and Tourism Training Institute (UHTTI) and it focused on using Project Based Learning (PBL) as a teaching method. The purpose of the study was to improve my practice as a vocational ...