Programmering i Kunst og håndverk 2018-2022 : Utviklingen av pseudokodemodellen.
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3097684Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2023, 16 (2), . 10.7577/formakademisk.4812Sammendrag
Helt siden det tidlig i 2018 ble kjent at programmering skulle bli en del av Kunst og håndverk i kommende
læreplaner, startet jeg å holde korte kurs i programmering for faglærerstudenter i design, kunst og hånd-
verk. Hensikten var først å gi studentene et innblikk i hva slags muligheter som lå i programmering i
Kunst og håndverk, og forhåpentligvis bidra til at enkelte av studentene ville orientere seg videre i temaet
på egenhånd. Utviklingen av denne undervisningen har gradvis utviklet seg fra år til år, i en vekselvirkning
sammen med andre relevante prosjekter. Gjennom designbasert forskning med mål om å utvikle og
forbedre egen praksis, ser denne artikkelen på fem års undervisning i programmering med hovedfokus
på Scratch. En erfaring er at det er viktigere at studenter (og elever) får komme fort i gang med å utforske
programmeringens muligheter og begrensninger, enn at de skal få veldig mye opplæring i forkant av en
økt. Et annet biprodukt eller resultat av disse erfaringene er at strukturen på undervisningen settes opp
som en egen kode, som har fått navnet pseudokodemodellen.