Now showing items 137-156 of 334

    • Jul – pynt, gaver, klær og mat 

      Bugge, Annechen Bahr; Klepp, Ingun Grimstad; Borch, Anita; Schjøll, Alexander; Laitala, Kirsi; Haugrønning, Vilde (Rapport;12-2019, Research report, 2019)
      I denne rapporten er det sett nærmere på hvilken betydning og rolle pynt, gaver, klær og mat har i juleritualet. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at hvordan vi feirer jul er preget av stabilitet og relativt små ...
    • Julens mat og måltider 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;1-2006, Research report, 2006)
      In this report we have taken a closer look at food and the significance of meals during the Christmas season. Among the questions that the report set out to answer are: What is traditional Norwegian Christmas food? What ...
    • Kampen om lokalene 

      Jacobsen, Eivind; Dulsrud, Arne; Beckstrøm, Jan Roar (Rapport 10-1998, Report, 1998)
      I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ...
    • Kan noen hjelpe til med pisking og røring? 

      Helstad, Sigrid Knutsdatter (Oppdragsrapport 2-2004, Report, 2004)
      Nummer: 2-2004 Tilknyttede prosjekter Tester av husholdsprodukter
    • Kartlegging av ekstrautgifter 

      Roos, Gun; Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad; Austgulen, Marthe Hårvik; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport nr. 6-2018, Report, 2018)
      På oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet har SIFO gjennomført en kartlegging av ekstrautgifter knyttet til grunnstønadsordningen. Prosjektet består av to delprosjekter. Formålet med det første delprosjektet er å ...
    • Kartlegging av manipulerende spilldesign. Delrapport 1 fra prosjektet «Pay to play» 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Reich, Clara Julia; Teigen, Helene Fiane (SIFO-rapport;12-2023, Report, 2023)
      Videospill er designet på bakgrunn av belønningssystemer for å holde spillerne engasjerte, og en betydelig andel av profitten fra spillindustrien kommer fra forbrukernes kjøp inne i spillene. Formålet med rapporten er å ...
    • Kartlegging av utviklingen i butikkstruktur, dagligvareutvalg og dagligvarepriser 

      Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport;5, Research report, 2019-07-11)
      Denne utredningen ser på utviklingen i butikkstruktur, vareutvalg og priser i norsk dagligvare. Den er skrevet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Utgangspunktet er en delrapport om vareutvalg i norske og ...
    • Kartlegging bruk av handlenett 

      Bøyum, Live; Tangen, Hanna Seglem (SIFO-rapport;2-2024, Report, 2024)
      I denne rapporten kartlegger vi bruk av handlenett i Norge. Vi undersøker hvem som eier handlenett, hvor mange handlenett folk har, hva de brukes til, levetid på ulike typer handlenett og faktorer som påvirker bruk av ...
    • Kjennskap og holdninger til mobilitet i mobilmarkedet 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Report, 2009)
      En stor andel av dagens mobilabonnenter er tilknyttet en abonnementstype som gjør det vanskelig for abonnenten å skifte abonnement. Samtidig har abonnentene liten kunnskap om mobilmarkedet, hvilke tjenester som tilbys til ...
    • Kjøkkenpraksis og mathygiene 

      Lavik, Randi; Jacobsen, Eivind (Fagrapport 3-2011, Report, 2011)
      Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene
    • Kjøp av håndverkertjenester 

      Berg, Lisbet (Report, 2008)
      På den ene siden er håndverkerbransjene lite transparente, slik at det er vanskelig for forbrukerne å finne fram til og sammenligne priser. På den andre siden er det under en tredjedel av forbrukerne som ber om skriftlig ...
    • Kjøpepress...hva er det for noe? 

      Storm-Mathisen, Ardis (Arbeidsrapport 4-1998, Report, 1998)
      Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ...
    • Kjøtt og reklame 

      Vittersø, Gunnar; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)
      Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ...
    • Kjøtt, holdninger og endring - en oppfølgingsstudie 

      Bjørkum, Ellen (Oppdragsrapport 10-2001, Report, 2001)
      Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ...
    • Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004 

      Kjørstad, Ingrid; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2005, Report, 2005)
      Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ...
    • Kjøttfrie spisevaner – hva tenker forbrukerne? 

      Bugge, Annechen Bahr; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 14-2018, Report, 2018)
      I denne rapporten ser vi nærmere på betydningen av kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter i kostholdet. I hvilken grad synes norske forbrukere at kjøtt er nødvendig for å få en velsmakende, sunn, næringsrik og komplett middag? ...
    • Klesforbruk i Norge 

      Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Fagrapport 2-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Rapporten er skrevet for å danne ...
    • Klær og miljø: Innkjøp, gjenbruk og vask 

      Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Rapport;2-2020, Research report, 2020)
      Rapporten diskuterer klesanskaffelser og vedlikehold i dagens Norge basert på en spørreundersøkelse om bærekraftig forbruk. Respondentene rapporterte at de hadde anskaffet i gjennomsnitt 23,5 plagg i løpet av det siste ...
    • Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom 

      Mordal, Tove L. (Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)
      Nummer: 11-2001
    • Den kommersielle ungdomstiden 

      Brusdal, Ragnhild (Fagrapport 6-2004, Report, 2004)
      Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ...