Now showing items 101-120 of 261

    • Hvordan vurderer norske forbrukere utvalgte markeder? Hovedresultater fra Markets Monitoring Survey runde 1 og 2. 

      Alecu, Andreea Ioana (Rapport;14-2021, Report, 2021)
      Sett under ett har norske forbrukere et noe høyere nivå av tillit til markedene sammenlignet med forbrukere i EU27. Andelene av forbrukere i Norge som opplever problemer er - for de fleste markedene – på omtrent samme nivå ...
    • Hvorfor går klær ut av bruk? 

      Klepp, Ingun Grimstad (Rapport 3-2001, Report, 2001)
      Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ...
    • ”Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige?” Hvordan forbrukere oppfatter og påvirkes av markedsføring med bærekraftpåstander 

      Heidenstrøm, Nina; Haugsrud, Ingrid; Hebrok, Marie; Throne-Holst, Harald (Rapport;16-2021, Report, 2021)
      Formålet med denne rapporten er å få en bedre forståelse av hvordan markedsføring med bærekraftpåstander kommuniseres til norske forbrukere gjennom nettbutikker og sosiale medier, og hvordan forbrukerne oppfatter og håndterer ...
    • Hvorfor ser jeg denne reklamen? Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier 

      Slettemeås, Dag; Laamanen, Mikko; Dulsrud, Arne; Kok, Erlend Hua Lun (SIFO-rapport;1-2024, Report, 2024)
      Rapporten tar utgangspunkt i personalisering av reklameinnhold rettet mot forbrukere i digitale medier. Forbrukere har i dag selv et stort ansvar for å samtykke til bruk av både personlige og sensitive (særlige kategorier) ...
    • Hvorfor øker antall gjeldsordningssaker i Oslo? 

      Lavik, Randi; Poppe, Christian (Report, 2013)
      Antall åpnede gjeldsordningssaker i Oslo har steget fra 180 i 1999 og 212 i 2004 til 445 i 2011. Ved å sammenligne et representativt antall åpnede saker fra de tre årene har den foreliggende rapporten som mål å identifisere ...
    • I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001 

      Borch, Anita (Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)
      Nummer: 24-2001
    • Identitetstyveri 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 6-2011, Report, 2011)
      I denne rapporten ser vi på utbredelse av identitetstyverier i Norge. 6,8 prosent av befolkningen på 18 år og eldre sier de er blitt utsatt for identitetstyveri en eller flere ganger. Vi har anslått dette til å utgjøre ca ...
    • Identitetstyveri i tillitsfulle systemer 

      Brusdal, Ragnhild; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 2-2010, Report, 2010)
      Identitetstyveri – eller uautorisert tilegning og misbruk av en annens identitet - benyttes i ulike former for svindel og representerer i følge Datatilsynet (2009) en risiko for norske enkeltpersoner og bedrifter i form ...
    • Ikke drikk vann fra springen! 

      Jensen, Heidi Mollan; Bugge, Annechen Bahr; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 1-2008, Report, 2008)
      I oktober 2007 ble det funnet parasitter i drikkevannet på tre steder i Oslo som får drikkevann fra Oset vannrenseanlegg. Som et føre-var-tiltak ble det anbefalt å ikke drikke vann direkte fra springen, men å koke det i ...
    • Ikke-vestlige forbrukere og sunnhetsmerking av næringsmidler 

      Rysst, Mari; Roos, Gun (Report, 2009)
      Dette er en mindre kvalitativ undersøkelse av ikke-vestlige forbrukeres oppfatninger og bruk av sunnhetsmerking av mat basert på observasjoner i butikk og kvalitative intervjuer med 10 innvandrerkvinner i Alna bydel i ...
    • Indikatorer for forbruksutviklingen i Norge 

      Heidenstrøm, Nina; Tangeland, Torvald (Oppdragsrapport 1-2015, Report, 2015)
      Nummer: Oppdragsrapport nr.1 -2015  På oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har SIFO  utviklet en metodikk for å beskrive og evaluere ...
    • Inkasso i Norden - En sammenligning av inkassosystemene i Sverige, Danmark og Norge 

      Tufte, Per Arne (Oppdragsrapport 6-2007, Report, 2007)
      Nummer: 6-2007
    • Kampen om lokalene 

      Jacobsen, Eivind; Dulsrud, Arne; Beckstrøm, Jan Roar (Rapport 10-1998, Report, 1998)
      I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ...
    • Kan noen hjelpe til med pisking og røring? 

      Helstad, Sigrid Knutsdatter (Oppdragsrapport 2-2004, Report, 2004)
      Nummer: 2-2004 Tilknyttede prosjekter Tester av husholdsprodukter
    • Kartlegging av ekstrautgifter 

      Roos, Gun; Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad; Austgulen, Marthe Hårvik; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport nr. 6-2018, Report, 2018)
      På oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet har SIFO gjennomført en kartlegging av ekstrautgifter knyttet til grunnstønadsordningen. Prosjektet består av to delprosjekter. Formålet med det første delprosjektet er å ...
    • Kartlegging av manipulerende spilldesign. Delrapport 1 fra prosjektet «Pay to play» 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Reich, Clara Julia; Teigen, Helene Fiane (SIFO-rapport;12-2023, Report, 2023)
      Videospill er designet på bakgrunn av belønningssystemer for å holde spillerne engasjerte, og en betydelig andel av profitten fra spillindustrien kommer fra forbrukernes kjøp inne i spillene. Formålet med rapporten er å ...
    • Kartlegging bruk av handlenett 

      Bøyum, Live; Tangen, Hanna Seglem (SIFO-rapport;2-2024, Report, 2024)
      I denne rapporten kartlegger vi bruk av handlenett i Norge. Vi undersøker hvem som eier handlenett, hvor mange handlenett folk har, hva de brukes til, levetid på ulike typer handlenett og faktorer som påvirker bruk av ...
    • Kjennskap og holdninger til mobilitet i mobilmarkedet 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Report, 2009)
      En stor andel av dagens mobilabonnenter er tilknyttet en abonnementstype som gjør det vanskelig for abonnenten å skifte abonnement. Samtidig har abonnentene liten kunnskap om mobilmarkedet, hvilke tjenester som tilbys til ...
    • Kjøkkenpraksis og mathygiene 

      Lavik, Randi; Jacobsen, Eivind (Fagrapport 3-2011, Report, 2011)
      Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene
    • Kjøp av håndverkertjenester 

      Berg, Lisbet (Report, 2008)
      På den ene siden er håndverkerbransjene lite transparente, slik at det er vanskelig for forbrukerne å finne fram til og sammenligne priser. På den andre siden er det under en tredjedel av forbrukerne som ber om skriftlig ...