• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kroppsøvingslæreres refleksjoner om kjønnsforskjeller og aktivitetsvalg

Mjelva, Christopher
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
336_43467149_2.pdf (1.109Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8722
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [322]
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å forstå hvilke refleksjoner kroppsøvingslærere gjør seg om kjønn

knyttet til aktivitetsinnholdet i faget. Bakgrunnen for studien er blant annet at Stoltenbergutvalget (2019)

viser at det er store kjønnsforskjeller i skolen, og at jenter får bedre resultat i alle fag bortsett fra

kroppsøvingsfaget, hvor det er gutter som får de beste karakterene (Lagestad, 2017; Statistisk sentralbyrå,

2018; Redelius, Fagrell, & Larsson, 2009). I tillegg påpeker studier at kroppsøvingsfaget har aktiviteter som

«passer» bedre for gutter, da disse aktivitetene er overrepresentert blant gutter i organisert idrett på fritiden

(Klomsten, 2012; Norges idrettsforbund, 2017). Med utgangspunkt i dette lyder problemstillingen som

følger: «Hvilke refleksjoner gjør kroppsøvingslærere seg om kjønn på ungdomsskolen?»

For å svare på problemstillingen har jeg utført fem kvalitative intervju med kroppsøvingslærere, som

arbeider på ungdomsskoler i Oslo og på Sunnmøre i Møre og Romsdal. Måten studien har samlet inn data

på er ved en fortolkende fenomenologisk tilnærming.

Resultater i studien tyder på at refleksjonene til informantene tolker dagens læreplan fritt og velger kreativt

øvelser, som informantene mener oppfyller kompetansemålene på en best mulig måte. Videre viser denne

studien at det er tydelige forventninger til hvordan jenter og gutter er og bør være. Med dette menes det

eksempelvis at gutter roper høyest, er hardhendte og utagerende som å kaste sko eller baller etter tap i

konkurransesammenheng. Jenter er på den andre siden pliktoppfyllende med at de går der de får beskjed

om, er stille når de skal og viser god holdning i kroppsøvingstimene. Resultater fra studien belyser

samtidig at det er jenter som får bedre karakterer i kroppsøvingsfaget enn guttene. Dette er ikke i samsvar

med statistikk for resten av landet (Statistisk sentralbyrå, 2018). Denne studien viser også at informantene

ønsker mer bruk av kjønnsdelt undervisning da de tror de stille jentene vil ha godt utbytte av dette.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Serie
SKUT;2019

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit