Kroppsøvingslæreres refleksjoner om kjønnsforskjeller og aktivitetsvalg
Abstract
Formålet med denne studien har vært å forstå hvilke refleksjoner kroppsøvingslærere gjør seg om kjønn
knyttet til aktivitetsinnholdet i faget. Bakgrunnen for studien er blant annet at Stoltenbergutvalget (2019)
viser at det er store kjønnsforskjeller i skolen, og at jenter får bedre resultat i alle fag bortsett fra
kroppsøvingsfaget, hvor det er gutter som får de beste karakterene (Lagestad, 2017; Statistisk sentralbyrå,
2018; Redelius, Fagrell, & Larsson, 2009). I tillegg påpeker studier at kroppsøvingsfaget har aktiviteter som
«passer» bedre for gutter, da disse aktivitetene er overrepresentert blant gutter i organisert idrett på fritiden
(Klomsten, 2012; Norges idrettsforbund, 2017). Med utgangspunkt i dette lyder problemstillingen som
følger: «Hvilke refleksjoner gjør kroppsøvingslærere seg om kjønn på ungdomsskolen?»
For å svare på problemstillingen har jeg utført fem kvalitative intervju med kroppsøvingslærere, som
arbeider på ungdomsskoler i Oslo og på Sunnmøre i Møre og Romsdal. Måten studien har samlet inn data
på er ved en fortolkende fenomenologisk tilnærming.
Resultater i studien tyder på at refleksjonene til informantene tolker dagens læreplan fritt og velger kreativt
øvelser, som informantene mener oppfyller kompetansemålene på en best mulig måte. Videre viser denne
studien at det er tydelige forventninger til hvordan jenter og gutter er og bør være. Med dette menes det
eksempelvis at gutter roper høyest, er hardhendte og utagerende som å kaste sko eller baller etter tap i
konkurransesammenheng. Jenter er på den andre siden pliktoppfyllende med at de går der de får beskjed
om, er stille når de skal og viser god holdning i kroppsøvingstimene. Resultater fra studien belyser
samtidig at det er jenter som får bedre karakterer i kroppsøvingsfaget enn guttene. Dette er ikke i samsvar
med statistikk for resten av landet (Statistisk sentralbyrå, 2018). Denne studien viser også at informantene
ønsker mer bruk av kjønnsdelt undervisning da de tror de stille jentene vil ha godt utbytte av dette.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap