Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangnes, Tonje
dc.contributor.authorMjelva, Christopher
dc.date.accessioned2020-06-19T09:28:36Z
dc.date.available2020-06-19T09:28:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8722
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å forstå hvilke refleksjoner kroppsøvingslærere gjør seg om kjønn knyttet til aktivitetsinnholdet i faget. Bakgrunnen for studien er blant annet at Stoltenbergutvalget (2019) viser at det er store kjønnsforskjeller i skolen, og at jenter får bedre resultat i alle fag bortsett fra kroppsøvingsfaget, hvor det er gutter som får de beste karakterene (Lagestad, 2017; Statistisk sentralbyrå, 2018; Redelius, Fagrell, & Larsson, 2009). I tillegg påpeker studier at kroppsøvingsfaget har aktiviteter som «passer» bedre for gutter, da disse aktivitetene er overrepresentert blant gutter i organisert idrett på fritiden (Klomsten, 2012; Norges idrettsforbund, 2017). Med utgangspunkt i dette lyder problemstillingen som følger: «Hvilke refleksjoner gjør kroppsøvingslærere seg om kjønn på ungdomsskolen?» For å svare på problemstillingen har jeg utført fem kvalitative intervju med kroppsøvingslærere, som arbeider på ungdomsskoler i Oslo og på Sunnmøre i Møre og Romsdal. Måten studien har samlet inn data på er ved en fortolkende fenomenologisk tilnærming. Resultater i studien tyder på at refleksjonene til informantene tolker dagens læreplan fritt og velger kreativt øvelser, som informantene mener oppfyller kompetansemålene på en best mulig måte. Videre viser denne studien at det er tydelige forventninger til hvordan jenter og gutter er og bør være. Med dette menes det eksempelvis at gutter roper høyest, er hardhendte og utagerende som å kaste sko eller baller etter tap i konkurransesammenheng. Jenter er på den andre siden pliktoppfyllende med at de går der de får beskjed om, er stille når de skal og viser god holdning i kroppsøvingstimene. Resultater fra studien belyser samtidig at det er jenter som får bedre karakterer i kroppsøvingsfaget enn guttene. Dette er ikke i samsvar med statistikk for resten av landet (Statistisk sentralbyrå, 2018). Denne studien viser også at informantene ønsker mer bruk av kjønnsdelt undervisning da de tror de stille jentene vil ha godt utbytte av dette.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectKjønnsforskjelleren
dc.subjectKroppsøvingen
dc.subjectLæreplaneren
dc.subjectAktivitetsvalgen
dc.subjectSosialt konstruert kjønnen
dc.subjectLærereen
dc.subjectRefleksjoneren
dc.titleKroppsøvingslæreres refleksjoner om kjønnsforskjeller og aktivitetsvalgen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel