• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie av hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme forståelse av bærekraftig utvikling på mellomtrinnet

Gundersen, Patrick Hammer
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
332_43467149_1.pdf (1.171Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8718
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [322]
Abstract
I denne studien har jeg gjennom en aksjonsforskningsstudie undersøkt hvordan arbeid med en

interessekonflikt kan fremme 5. klassingers forståelse av bærekraftig utvikling. Gjennom et treukers

undervisningsopplegg har jeg lagt til rette for at elevene skal få en større forståelse av og kunnskaper om

hva interessekonflikten om ulven i Norge handler om, og knytte dette til begrepet bærekraftig utvikling. En

målsetting med prosjektet har vært å lage et undervisningsopplegg som legger til rette for at elevene

utvikler kompetanser som blir ansett som viktige i utdanning for bærekraftig utvikling.

I studien kommer det frem at det å arbeide med interessekonflikten om ulven, kan være en måte å fremme

elevenes forståelse av bærekraftig utvikling. Ved å ha en tverrfaglig tilnærming til temaet, kan man utforske

det fra flere forhold. Jeg opplever at elevenes forhold til og kunnskaper om interessekonflikten, øker i takt

med at flere forhold rundt konflikten blir diskutert og avdekket. Studien peker på at elevene har utviklet en

bredere helhetsforståelse av konflikten. Det er likevel det økosentriske og miljømessige synet på konflikten

som står sterkest hos elevene gjennom hele prosjektet. Elevene viser et stort engasjement og ønske om å

ta vare på ulven. Elevene viser også at de ser konflikten fra både sosiale og økonomiske forhold, men i

noe mindre grad. Studien viser også at elevene i møte med tekstoppgaver i liten grad begrunner og

analyserer sine egne synspunkt og påstander om konflikten. Samtidig opplever jeg at flere elever profiterer

på å diskutere og vurdere konflikten i fellesskap.

Studien viser også at elevene strever med å forstå begrepet bærekraftig utvikling. Mine erfaringer tyder på

at for at elevene skal forstå begrepet grundigere, kreves det mer tid og forklaringer, samt at elevene må få

sjansen til å anvende begrepet i andre sammenhenger.

Studien viser at for å fremme 5. klassingers forståelse av bærekraftig utvikling, kan det være en ide å ta

utgangspunkt i en kontroversiell interessekonflikt. Jeg erfarte at å jobbe med en kontroversiell sak, åpner

opp for å utvikle ferdigheter og kompetanser som blir ansett som viktige i utdanning for bærekraftig

utdanning.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Series
SKUT;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit