En studie av hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme forståelse av bærekraftig utvikling på mellomtrinnet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8718Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien har jeg gjennom en aksjonsforskningsstudie undersøkt hvordan arbeid med en
interessekonflikt kan fremme 5. klassingers forståelse av bærekraftig utvikling. Gjennom et treukers
undervisningsopplegg har jeg lagt til rette for at elevene skal få en større forståelse av og kunnskaper om
hva interessekonflikten om ulven i Norge handler om, og knytte dette til begrepet bærekraftig utvikling. En
målsetting med prosjektet har vært å lage et undervisningsopplegg som legger til rette for at elevene
utvikler kompetanser som blir ansett som viktige i utdanning for bærekraftig utvikling.
I studien kommer det frem at det å arbeide med interessekonflikten om ulven, kan være en måte å fremme
elevenes forståelse av bærekraftig utvikling. Ved å ha en tverrfaglig tilnærming til temaet, kan man utforske
det fra flere forhold. Jeg opplever at elevenes forhold til og kunnskaper om interessekonflikten, øker i takt
med at flere forhold rundt konflikten blir diskutert og avdekket. Studien peker på at elevene har utviklet en
bredere helhetsforståelse av konflikten. Det er likevel det økosentriske og miljømessige synet på konflikten
som står sterkest hos elevene gjennom hele prosjektet. Elevene viser et stort engasjement og ønske om å
ta vare på ulven. Elevene viser også at de ser konflikten fra både sosiale og økonomiske forhold, men i
noe mindre grad. Studien viser også at elevene i møte med tekstoppgaver i liten grad begrunner og
analyserer sine egne synspunkt og påstander om konflikten. Samtidig opplever jeg at flere elever profiterer
på å diskutere og vurdere konflikten i fellesskap.
Studien viser også at elevene strever med å forstå begrepet bærekraftig utvikling. Mine erfaringer tyder på
at for at elevene skal forstå begrepet grundigere, kreves det mer tid og forklaringer, samt at elevene må få
sjansen til å anvende begrepet i andre sammenhenger.
Studien viser at for å fremme 5. klassingers forståelse av bærekraftig utvikling, kan det være en ide å ta
utgangspunkt i en kontroversiell interessekonflikt. Jeg erfarte at å jobbe med en kontroversiell sak, åpner
opp for å utvikle ferdigheter og kompetanser som blir ansett som viktige i utdanning for bærekraftig
utdanning.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap