Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på tittel
Viser treff 37-56 av 201
-
Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;3, Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen stiller vi spørsmålet: Er simulering egnet som læringsaktivitet når spesifikk praksis er tenkt trent og overført fra en simuleringskontekst til en nærmere bestemt anvendelseskontekst? For å besvare ... -
Erfaringslæring og yrkesfaglærere: en kvalitativ studie
(Peer reviewed; Doctoral thesis, 2009)Den pedagogiske utdanningen av yrkesfaglærere i Norge har en relativt kort historie. Statens yrkeslærerskole ble institusjonalisert i 1947 og avløste instruktørkursene man hadde gjennomført noen år1. Institusjonen har ... -
Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article aims to shed light on ethical pitfalls that may occur when research- ers conduct research with young people (aged 15–24). Young age itself does not automatically indicate vulnerability. Yet, young research ... -
Experiences with the use of simulation as transfer strategy
(Research report, 2015)In this article, we ask: Is simulation suitable as a learning activity when specific practices are thought to be trained and transferred from a simulation context to a specified application context? To answer this question, ... -
Exploring the Use of Virtual Characters (Avatars), Live Animation, and Augmented Reality to Teach Social Skills to Individuals with Autism
(Multimodal Technologies and Interaction;Volume 4, Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-08-11)Individuals with autism and other developmental disabilities struggle to acquire and appropriately use social skills to improve the quality of their lives. These critical skills can be difficult to teach because they are ... -
Fagfornyelsen 500 dager etter – Erfaringer fra restaurant- og matfag
(Research report, 2022)Fagfornyelsen er den tredje store reformen i norsk fag- og yrkesopplæring siden Reform94 i 1994 og Kunnskapsløftet i 2006. Fagfornyelsen ble planlagt fra 2018 og innført i Vg1 fra høsten 2020, i Vg2 fra høsten 2021 og i ... -
Farvel til mesteren?
(Journal article, 2009)Kan generelle læreplaner i restaurant- og matfagene og tendenser til standardisering i restaurantbransjen reduserer muligheten til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med mesterkompetanse? At andre bransjer møter flere ... -
Feministisk aksjonsforskning i det yrkesfaglige feltet
(Peer reviewed; Chapter, 2017)In classic action research, democratization through broad participation in work organizations’ development work has been thought to take care of minorities and underrepresented groups (Gustavsen et al. 2010). This so-called ... -
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell ... -
Five years with vocational teacher education online
(Linköping University Electronic Press;Volume 10 Issue 1 (2020): Special Issue: Technology-Mediated Learning in VET – Perspectives on Changing Educational Landscapes in the 21st Century, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-02)After running online Technical and Vocational Teacher Education (TVTE) classes for five years we have collated our experiences and thematically probed them through the following questions: (1) What are the pedagogical and ... -
Flerkulturalitet i opplæring av helsefagarbeidere
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;, Peer reviewed; Journal article, 2022)This study will focus on multicultural competence as a topic in vocational training of health care workers in upper secondary school in Norway. The research question is: How do vocational teachers practice multiculturalism ... -
For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 39, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-30)Artikkelen omhandler praksisbrevordningen, et toårig praksisbasert løp i videregående opplæring som ble innført som tiltak mot frafall på yrkesfag. I 2016 fikk fylkeskommunene plikt til å ha minst ett tilbud om praksisbrev. ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter - en antologi basert på 13 bacheloroppgaver skrevet av yrkesfaglærerstudenter i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus
(Book, 2015)Denne antologien inneholder 13 bacheloroppgaver skrevet av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus i løpet av vårsemesteret 2015. Dette er første gang studentenes ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter er tilbake - en antologi basert på 19 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2020
(Book, 2020-08)Denne antologien inneholder artikler fra 19 bacheloroppgaver skrevet av 22 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2020. Artiklene tar utgangspunkt i varierte tema, ... -
FoU som arbeidsform i yrkesfaglærerutdanningen
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;1 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen bygger på et FoU prosjekt gjennomført ved yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag (YFL RM-fag) ved Høgskolen i Oslo og Akershus i perioden april 2011 til mai 2012. Prosjektet hadde flere formål: 1) ... -
FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?
(FoU i praksis;12(3), Journal article; Peer reviewed, 2018)Formålet for denne artikkelen er å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom gjennomførte FoU-aktiviteter i yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet og bruk av denne FoU-kompetansen i senere profesjonsutøvelse som ... -
Fra innvandrer til medstudent og ressurs i undervisningen ved helsefaglig høyskoleutdanning
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;5(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Mange opplever det som et nytt fenomen at Norge i stadig større grad blir et flerkulturelt samfunn. Det økende mangfoldet stiller krav til helsepersonellet om at den enkelte helsearbeider øker sin kulturkompetanse og har ... -
Fra utdanning til arbeid : Rapport om arbeid og videreutdanning blant tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag
(report, 2015)Den treårige yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved HiOA startet høsten 2000. I de 15 årene som er gått er det uteksaminert 12 kull med til sammen 245 studenter. Av disse 245 studentene har 175 valgt å delta ... -
Frameworking vocational teachers’ digital competencies: An integrative literature review and synthesis
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Two decades of international research on the digital competencies of teachers have provided several frameworks for empirical studies and curriculum development. However, research publications addressing the needed digital ... -
Free space in action research and in project oriented traineeship
(Chapter; Peer reviewed, 2006)