Browsing LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning by Title
Now showing items 147-166 of 197
-
Tanker om frafallet i videregående skole og utfordringer ved yrkesfaglig utdanning
(Journal article, 2009)Statistikken viser at mange slutter på yrkesfaglige studieretninger. Opp til 30% slutter i løpet av første del av skolegangen. Da må det være noe galt, sier mange, men må det egentlig det? -
Teachers’ experiences of school-based support in their work with shy students
(Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies;Volume 111, March 2022, 103628, Peer reviewed; Journal article, 2022-01-07)We report on the support from senior leaders, outside agents and parents, experienced by Norwegian elementary school teachers while working with shy students. A national sample completed a questionnaire based on teacher ... -
Teachers’ Understanding And Enactment Of Critical Literacy – A Lack Of Unified Teaching Method
(Cogent Education;Volume 7, 2020 - Issue 1, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2020-10-28)The research project carried out in one primary school in Scotland was guided by an intention to discover and provide up-to-date data on what literacy teachers knew about critical literacy and whether this knowledge was ... -
Teaching Entrepreneurship by Using the “Student Enterprise Model” to Future Vocational Teachers
(Journal of Education and Vocational Research;6(1), Journal article; Peer reviewed, 2015-03)A recent focus worldwide is on education to foster entrepreneurship, mostly at the college level. Norway's Knowledge Promotion Reform introduces entrepreneurial thinking already in upper-secondary education and gives to ... -
Technical and vocational teacher education practice: profession or semi profession?
(Chapter; Peer reviewed, 2013)The article discusses the meaning attached to the concept profession, and in that context, it has been examined whether the practice as teacher in technical and vocational education can be defined under the concept of ... -
Teori og praksis i yrkesfaglige læreplaner – myter ogrealiteter
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Andelen praksis og teori i yrkesopplæringen er et tema som stadig diskuteres i media og ulike fagfora. Sentralt i denne diskusjonen står to påstander: (1) At andelen fellesfag er blitt for stor i forhold til tidligere, og ... -
Teori – praksis i yrkesopplæringen - Fag- og timefordeling i læreplanene fra 1976-2006
(Working paper, 2015-10)I den offentlige debatten er ofte fordelingen mellom teori og praksis i den skolebaserte yrkesopplæringen et tema (Lysberg & Kihl, 2015; Sjøberg, 2014; Solheim, 2009), uten at disse begrepene nødvendigvis blir definert ... -
The Organization Theories of the Industrial Democracy Experiments Meet Contemporary Organizational Realities
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The Scandinavian industrial democracy experiments (IDEs) contained elements of organization theories, based particularly on sociotechnical systems theory (STS). In this paper, we provide an introduction to some main points ... -
Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 7, Nr. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-03-28)Mye av forskningen innenfor det profesjonspedagogiske og yrkespedagogiske fagfeltet viser store relevansproblemer. Her er det manglede koherens mellom teori og praksis, og mellom innholdet i utdanningen og den utøvende ... -
TIP : bred bakgrunn for mange yrker - en utfordring både i læreplanarbeidet og skolehverdagen
(Journal article, 2008)Både Kvalitetsutvalget (NOU 2003:16) og St.meld. nr 30 (2003-2004) la sterke føringer for tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Det har vært mange og lange debatter med partene i arbeidslivet for å sikre at ... -
TIP : nytt utdanningstilbud krever nye tilnærminger
(Journal article, 2008)I denne artikkelen vil jeg gå nærmere inn på skolehverdagen – på behovet for virkelig å ta i bruk det mulighetsrommet som læreplanverket i Kunnskapsløftet gir. Ikke som mulighet til å ”gjøre det vi alltid har gjort”, men ... -
Tre viktige drivere for utvikling av bærekraft i restaurant- og matfag
(Reader opinion, 2019) -
Understanding The Ambiguity And Uncertainty In Creative Processes When Using Arts-Based Methods In Education And Working Life
(Organizational Aesthetics;4(1), Journal article; Peer reviewed, 2015-07-31)This article is based on the understanding that every human being has a creative potential and that a deliberate use of longitudinal artistic work and creative processes in everyday life can enhance individual and group ... -
Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-11-20)Context: Vocational education and training (VET) plays a key role in reducing early leaving from education and training, and integrating youth at risk in upper secondary education. To ensure that more young people complete ... -
Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-05)In 2020 a new school reform will be implemented in Norway, with required vocational specialisation the first year in upper secondary school. The aim of this article is to analyse challenges and opportunities in the meeting ... -
Utvikling av kompetanse i faget utdanningsvalg
(Vejlederforum nyhedsbreve;, Journal article, 2011-09-27) -
Valgets kvaler : Rekruttering til restaurant- og matfag
(article, 2013-10)I denne artikkelen analyseres 6 bacheloroppgaver som alle har fokus på rekruttering til utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag (RM) i den videregående skolen. Utgangspunktet for bacheloroppgavene og denne artikkelen ... -
The validity of action research - validity in action research
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 11 No. 1 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-01-28)The fast-paced changes of the Western world community require vocational education and training (VET) that meets the future working-life needs for competence. One challenge in Norwegian health education is the lack of ... -
Vg1 i utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon: Rapport fra en spørreundersøkelse om Vg1-lærernes erfaringer med etableringen av utdanningsprogrammet skoleåret 2020/2021
(Report, 2021)Høsten 2020 ble utdanningsprogrammet informasjonsteknologi og medieproduksjon (IM) igangsatt ved 53 videregående skoler i Norge. Etableringen av utdanningsprogrammet er et ledd i fagfornyelsen og innføringen av en ny ...