• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TIP : bred bakgrunn for mange yrker - en utfordring både i læreplanarbeidet og skolehverdagen

Nore, Hæge
Journal article
Thumbnail
View/Open
Yrke nr 3 08_Nore.pdf (24.85Kb)
URI
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_9045
https://hdl.handle.net/20.500.12199/180
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning [194]
Original version
Yrke. Tidsskrift om yrkesopplæring. 2008, 52(3), 30-32  
Abstract
Både Kvalitetsutvalget (NOU 2003:16) og St.meld. nr 30 (2003-2004) la sterke føringer for

tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Det har vært mange og lange debatter med

partene i arbeidslivet for å sikre at tilbudsstrukturen og innholdet i opplæringen ivaretar

arbeidslivets behov for kompetanse og at sluttkompetansen ikke får et lavere nivå. Mer enn

tidligere har det vært fokus på nytteverdien av utdanningen, av å utdanne ansettbare fagfolk.

Denne nytteverdien skal også speiles opp mot et samfunn og arbeidsliv i endring – slik at

utdanningen ses på som en plattform for livslang læring (St.meld. nr. 30, s.67). Føringene i

meldingen var å bygge utdanningstilbud med rom både for bredde og for spesialisering, men

der spesialiseringen skulle skje gradvis og så seint som mulig i opplæringsløpet. Likevel skal

elever som har interesse for spesielle fagfelt få muligheter for å jobbe med dette på et tidlig

tidspunkt, spesielt gjennom prosjekt til fordypning. Aktuelle yrker i utdanningsprogrammet

skal introduseres tidlig. Det pekes på fare for teoretisering av fagene hvis læringsarbeidet ikke

tidlig knyttes til konkrete yrker. Fleksibilitet er et sentralt stikkord både for innholdet i

læreplanene og for tilrettelegging av opplæringen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit