TIP : bred bakgrunn for mange yrker - en utfordring både i læreplanarbeidet og skolehverdagen
Original version
Yrke. Tidsskrift om yrkesopplæring. 2008, 52(3), 30-32Abstract
Både Kvalitetsutvalget (NOU 2003:16) og St.meld. nr 30 (2003-2004) la sterke føringer for
tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Det har vært mange og lange debatter med
partene i arbeidslivet for å sikre at tilbudsstrukturen og innholdet i opplæringen ivaretar
arbeidslivets behov for kompetanse og at sluttkompetansen ikke får et lavere nivå. Mer enn
tidligere har det vært fokus på nytteverdien av utdanningen, av å utdanne ansettbare fagfolk.
Denne nytteverdien skal også speiles opp mot et samfunn og arbeidsliv i endring – slik at
utdanningen ses på som en plattform for livslang læring (St.meld. nr. 30, s.67). Føringene i
meldingen var å bygge utdanningstilbud med rom både for bredde og for spesialisering, men
der spesialiseringen skulle skje gradvis og så seint som mulig i opplæringsløpet. Likevel skal
elever som har interesse for spesielle fagfelt få muligheter for å jobbe med dette på et tidlig
tidspunkt, spesielt gjennom prosjekt til fordypning. Aktuelle yrker i utdanningsprogrammet
skal introduseres tidlig. Det pekes på fare for teoretisering av fagene hvis læringsarbeidet ikke
tidlig knyttes til konkrete yrker. Fleksibilitet er et sentralt stikkord både for innholdet i
læreplanene og for tilrettelegging av opplæringen.