Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNore, Hægeen_US
dc.date.accessioned2009-04-23T12:25:34Zen_US
dc.date.accessioned2011-12-19T10:52:05Z
dc.date.accessioned2020-09-02T08:24:09Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:08:18Z
dc.date.available2011-12-19T10:52:05Z
dc.date.available2020-09-02T08:24:09Z
dc.date.available2021-04-29T10:08:18Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.citationYrke. Tidsskrift om yrkesopplæring. 2008, 52(3), 30-32en_US
dc.identifier.issn1504-1905en_US
dc.identifier.urihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_9045en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/180
dc.description.abstractBåde Kvalitetsutvalget (NOU 2003:16) og St.meld. nr 30 (2003-2004) la sterke føringer for tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Det har vært mange og lange debatter med partene i arbeidslivet for å sikre at tilbudsstrukturen og innholdet i opplæringen ivaretar arbeidslivets behov for kompetanse og at sluttkompetansen ikke får et lavere nivå. Mer enn tidligere har det vært fokus på nytteverdien av utdanningen, av å utdanne ansettbare fagfolk. Denne nytteverdien skal også speiles opp mot et samfunn og arbeidsliv i endring – slik at utdanningen ses på som en plattform for livslang læring (St.meld. nr. 30, s.67). Føringene i meldingen var å bygge utdanningstilbud med rom både for bredde og for spesialisering, men der spesialiseringen skulle skje gradvis og så seint som mulig i opplæringsløpet. Likevel skal elever som har interesse for spesielle fagfelt få muligheter for å jobbe med dette på et tidlig tidspunkt, spesielt gjennom prosjekt til fordypning. Aktuelle yrker i utdanningsprogrammet skal introduseres tidlig. Det pekes på fare for teoretisering av fagene hvis læringsarbeidet ikke tidlig knyttes til konkrete yrker. Fleksibilitet er et sentralt stikkord både for innholdet i læreplanene og for tilrettelegging av opplæringen.
dc.description.sponsorshipHøgskolen i Akershusen
dc.format.extent25450 bytesen_US
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isonoren
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectLæreplaneren
dc.subjectIndustriell produksjonen
dc.titleTIP : bred bakgrunn for mange yrker - en utfordring både i læreplanarbeidet og skolehverdagenen
dc.typeJournal articleen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel