• Forum theatre in a Community theatre Environment 

      Maeda, Hemed (Master thesis, 2016)
      This master’s thesis presents results of a research carried out in Coastal region in Tanzania specifically Bagamoyo district in October 2015. The study aimed to answer the question: What are the implications of introducing ...
    • Fotografi og studiespesialiserende formgivingsfag : betrakning og tilknytning 

      Gruben, Elisabeth Poulsen (Master thesis, 2012)
      This master thesis focuses on upper secondary education Specialization in general studies for the programme area Art, craft and design Formgivingsfag. The aim is to achieve understanding about this programmes value and ...
    • Fotografiet i formidlingens tjeneste 

      Valde, Ylva Foss (MEST;2022, Master thesis, 2022)
      Fotoet har i snart 200 år vært brukt som uttrykksform, og endret, da det kom, hvordan verden og samtiden ble dokumentert og videreformidlet til ettertiden. Si-den har fotografiet vært gjennom en lang utvikling teknologisk, ...
    • Fra identitet til poetikk: Faser i arbeid med å forstå identitet og tilhørighet i et estetisk formidlingsprosjekt 

      Flingtorp, Helena Furu (MEST;2021, Master thesis, 2021)
      Denne masterstudien tar for seg muligheter og utfordringer i en prosess med å skape en muntlig fortellerforestilling basert på egne og andres historier. Studien tar utgangspunkt i ulike faser av et kunstnerisk arbeid ...
    • Fra innsiden - En praksisledet utforskning av sansning fra et moteperspektiv 

      Hansen, Kristin Andrea (Master thesis, 2016)
      Denne masteroppgaven presenterer et praksisledet forskningsprosjekt om sansning ut fra et moteperspektiv. Gjennom utvikling av en kleskolleksjon har jeg som forsker og designer hatt et materielt fokus hvor draperi er ...
    • Fra konvensjon til narrativer 

      Graasvoll, Liv (MEST;2022, Master thesis, 2022)
      Masteravhandlingen belyser billedvev som billeduttrykk med et blikk tilbake i historien og relevans i dag, men mest av alt omhandler avhandlingen billedveverske Else Marie Jakobsen. Helt tilbake til vikingtiden finner ...
    • Fra Lytting til Soloing. Hvordan jazz-impro. kan belyse en arbeidsprosess i grafikk. 

      Syvertsen, Nora Thoner (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et litteratur-review knyttet til begrepene «lytting, komping og soloing» fra jazz-improvisasjon, og forutsetningen «trygghet og tillit», kan belyse en arbeidsprosess i ...
    • Friheten i den moderne mannsrollen. Et Etnodrama 

      Magnusson, Eric Robert (Master thesis, 2016)
      Denne masteroppgaven ønsker å undersøke hvordan menn opplever friheten i den moderne mannsrollen. Undersøkelsen baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer hvor informantgruppen består av fem personer. Forskningslitteratur ...
    • Frivillig klovneri og organisert lek i flyktningleirer i Hellas 

      Gjul, Oda Maria Aalo (MEST;2018, Master thesis, 2018)
      I verden i dag er det mange mennesker på flukt, og en god andel av dem lever et midlertidig liv i flyktningleirer. Folk som ikke lever innen flyktningleirenes murer, kan komme inn med den hensikt å hjelpe menneskene som ...
    • GRAFISKE TEKNIKKER : en hermeneutikk for faglig konsolidering 

      Hårstad, Espen (Master thesis, 2017)
      Denne masteroppgaven tematiserer et enkeltstående kompetansemål i læreplanen (Kunnskapsløftet, 2006) som er lagt under emnet Visuell kommunikasjon. Målsettingen at grunnskoleelever skal kunne bruke ‘ulike grafiske teknikker ...
    • Hardangersaum - læring i ein handverkstradisjon 

      Osa, Kristin (Master thesis, 2016)
      Denne masteravhandlinga tar for seg den tradisjonelle handverksteknikken hardangersaum. Hensikta med avhandlinga er å setje eit større fokus på kunnskapen som ligg i utføringa av eit handverk og korleis ein lærer ein ...
    • Håndskrift i skolen. Refleksjoner om håndskrift i utvalgte strategidokumenter utgitt av Kunnskapsdepartementet 2007 - 2016 

      Madsen, Ailin (Master thesis, 2017)
      Denne masteravhandlingen tar for seg temaet håndskrift i skolen. For å undersøke dette temaet har jeg valgt å utføre kvalitativ dokumentanalyse av tre strategiplaner. Dette har jeg valgt for å undersøke hvilken prioritering ...
    • Håndverker i utvikling - en studie på to ulike verksteder 

      Mortensen, Eivind Ulla (MEST;2018, Master thesis, 2018)
      Denne masteravhandlingen tar for seg læring på verkstedet, under to håndverkere. Materialområdene er lin og metall. Det praktiske arbeidet har vært konsentrert om å lage en meter håndspunnet og manuelt vevet lin-stoff, to ...
    • Hijab og hipstere på Tøyen 

      Henriksen, Pia (Master thesis, 2016)
      ”Hijab og hipstere på Tøyen” går klær og mote etter i sømmene på Tøyen torg og utestedet Postkontoret. Oppgaven er tenkt og ønsket som et forstørrelsesglass på hvilke klær folk kler seg i på disse stedene, og om det kan ...
    • Hokus Pokus! En teaterteoretisk analyse av trylleforestillinger for barn 

      Verpe, Hans Henrik (MEST;2021, Master thesis, 2021)
      Hensikten med denne studien er å gjøre en teatervitenskapelig forankret undersøkelse av trylleforestillinger myntet på barn i kjernemålgruppa 4-7 år. Studien er et forsøk på å si noe om hva som kjennetegner og konstituerer ...
    • HUD ¤ KUNST ¤ SKAPING 

      Barfod, Hanna (Master thesis, 2023)
      I forskningsprosjektet Hud ¤ kunst ¤ skaping undersøker jeg erfaringer fra berøringsmøter mellom publikum og utøvere i scenkunstverket «Hudriket- et arnested for berørere». I forestillingen, som hadde premiere på Black Box ...
    • Hvem er redd for dem skumle ulv - et lekfilosofisk teaterprosjekt 

      Larsen, Ine Måneby (Master thesis, 2017)
      Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan man med utgangspunkt i barns lek kan utvikle en lekfilosofisk teaterforestilling. Videre har forskningen gått inn i hvilken påvirkning forestillingen kan ha for ...
    • Hverdagsgjenstander og affeksjonsverdi 

      Sortland, Sarah Marie Bleich (Master thesis, 2023)
      Vi lever omgitt av ulike ting gjennom hele livet. Over tid formes fortellinger ettersom vi har forskjellige erfaringer med hverdagsgjenstander. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt affeksjonsverdi og fortellinger knyttet ...
    • Hvorfor er ikke drama og teater et fag i skolen? En studie av drama og teater sin posisjon i den norske skole gjennom 40 år. 

      Olberg, Steinar (Master thesis, 2014)
      I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på årsakene til hvorfor drama og teater ikke er et eget fag i norsk grunnskole. I undersøkelsen min har jeg gått igjennom læreplanene fra 1974 frem til i Kunnskapsløftet, som ...