• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fotografiet i formidlingens tjeneste

Valde, Ylva Foss
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
valde-mest2022.pdf (29.96Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3015038
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • TKD - Master i Estetiske fag [234]
Abstract
Fotoet har i snart 200 år vært brukt som uttrykksform, og endret, da det kom, hvordan verden og samtiden ble dokumentert og videreformidlet til ettertiden. Si-den har fotografiet vært gjennom en lang utvikling teknologisk, samt hvordan foto-grafiets rolle har satt seg i samfunnet. Det visuelle bildet av verden og hvordan vi tolker det som blir fotografert har vært en del av denne utviklingen.

Denne masteroppgaven har som intensjon å finne begreper om henvendelsesstrategier i fotografiet. Problemområdet er hvordan en slik undersøkelse kan bidra til bevissthet og forståelse av fotografiet, da i skolens og kunstinstitusjoners formid-ling gjennom å ta utgangspunkt i en tradisjonsbasert-, opplevelsesbasert- og kunst-basert fotosjanger.

Oppgaven har sosialkonstruktivismen som vitenskapelig ståsted, og benytter seg av en fotografisk analyse som metode. Med tre fotografier fra hver fotosjanger som utgangspunkt, går undersøkelsen ut på å finne særtrekk ved de fotosjanger-nes henvendelsesstrategier, for så og videre finne sammenhenger og overlappen-de trekk mellom de tre sjangrene. I tillegg til sosialkonstruktivismen som episte-mologisk syn, bærer avhandlingen preg av et pedagogisk skråblikk, slik at den svarer på problemstillingen om skole og kunstinstitusjoners formidling av fotogra-fiet.

I drøftingen knyttes fotofagfeltets teorier opp mot undersøkelsens funn. Dette sees gjennom lesebrillene om fotografiets opphav, dokumentarfotografiet, masse-produksjonen gjennom sosiale medier, de ulike visningsmulighetene og en este-tisk tilegnelse og forståelse av fotografiet. I drøftingen av undersøkelsens avdek-ninger, knyttes de tre fotosjangrene opp i den visuelle kulturen som utdrag fra vir-keligheten i former som visuell aktivisme, kontravisualitet, relasjonell og reaksjo-nell visuell kommunikasjon, sosial dokumentasjon og som inkluderingsverktøy i, blant annet, demokratiserende prosesser og funderer videre på refleksjoner rundt vår visuell oppførsel i dag.

Oppgaven avsluttes med en oppsummerende og reflekterende kommentar til oppgaven, samt en gjennomgang av hva den praktisk estetiske kommentaren kommer til å innebære i videre arbeid.
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet
Series
MEST;2022

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit