Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAure, Venke
dc.contributor.advisorJohansen, Remi Hovda
dc.contributor.authorValde, Ylva Foss
dc.date.accessioned2022-09-01T08:48:15Z
dc.date.available2022-09-01T08:48:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015038
dc.description.abstractFotoet har i snart 200 år vært brukt som uttrykksform, og endret, da det kom, hvordan verden og samtiden ble dokumentert og videreformidlet til ettertiden. Si-den har fotografiet vært gjennom en lang utvikling teknologisk, samt hvordan foto-grafiets rolle har satt seg i samfunnet. Det visuelle bildet av verden og hvordan vi tolker det som blir fotografert har vært en del av denne utviklingen. Denne masteroppgaven har som intensjon å finne begreper om henvendelsesstrategier i fotografiet. Problemområdet er hvordan en slik undersøkelse kan bidra til bevissthet og forståelse av fotografiet, da i skolens og kunstinstitusjoners formid-ling gjennom å ta utgangspunkt i en tradisjonsbasert-, opplevelsesbasert- og kunst-basert fotosjanger. Oppgaven har sosialkonstruktivismen som vitenskapelig ståsted, og benytter seg av en fotografisk analyse som metode. Med tre fotografier fra hver fotosjanger som utgangspunkt, går undersøkelsen ut på å finne særtrekk ved de fotosjanger-nes henvendelsesstrategier, for så og videre finne sammenhenger og overlappen-de trekk mellom de tre sjangrene. I tillegg til sosialkonstruktivismen som episte-mologisk syn, bærer avhandlingen preg av et pedagogisk skråblikk, slik at den svarer på problemstillingen om skole og kunstinstitusjoners formidling av fotogra-fiet. I drøftingen knyttes fotofagfeltets teorier opp mot undersøkelsens funn. Dette sees gjennom lesebrillene om fotografiets opphav, dokumentarfotografiet, masse-produksjonen gjennom sosiale medier, de ulike visningsmulighetene og en este-tisk tilegnelse og forståelse av fotografiet. I drøftingen av undersøkelsens avdek-ninger, knyttes de tre fotosjangrene opp i den visuelle kulturen som utdrag fra vir-keligheten i former som visuell aktivisme, kontravisualitet, relasjonell og reaksjo-nell visuell kommunikasjon, sosial dokumentasjon og som inkluderingsverktøy i, blant annet, demokratiserende prosesser og funderer videre på refleksjoner rundt vår visuell oppførsel i dag. Oppgaven avsluttes med en oppsummerende og reflekterende kommentar til oppgaven, samt en gjennomgang av hva den praktisk estetiske kommentaren kommer til å innebære i videre arbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMEST;2022
dc.titleFotografiet i formidlingens tjenesteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel