Blar i HV - Master i Atferdsvitenskap på forfatter "Eldevik, Sigmund"
-
Bruk av teknologi ved personalopplæring i atferdsanalytiske prosedyrer: En litteraturgjennomgang og ett empirisk studie i barnehager
Skaret, Marit (MALKS;2021, Master thesis, 2021)Personalopplæring kan bestå av mange komponenter, og det er i tråd med samfunnsutviklingen med en økende bruk av teknologi i denne opplæringen. Den første artikkelen er en litteraturgjennomgang om teknolog i personalopplæring ... -
Categorization in Children with Autism
Rustebakke, Elisabeth Ulvestad (MALKS;2015, Master thesis, 2015)Developing methods to teach functional language and more fluent speech in children with autism spectrum disorders (ASD) is a growing area of research. There are some findings that suggest that the ability to categorize may ... -
Effekt av e-læringskurs i grunnleggende kunnskap om Early Intensive Behavioral Intervention: En scoping review og en empirisk studie
Opsahl, Lena (MALKS;2022, Master thesis, 2022)Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) er en effektiv og evidensbasert intervensjon for førskolebarn med ASF, som er basert på anvendt atferdsanalyse. Det er et omfattende og helhetlig opplæringstilbud. I Norge drives ... -
Effekt av forsinkelse av forsterkning på mennesker med autismespekterforstyrrelser
Marheim, Johan (MALK;2022, Master thesis, 2022)Studien undersøkte effektene forsinkelse av forsterkning hadde på responderingen til personer med autismespekterforstyrrelser [ASF]. En av retningslinjene innenfor opplæring av personer med ASF er at forsterker bør komme ... -
Effekten av behavioral skills training for Implementering av discrete trial teaching
Ødemark, Silje Owren (MALKS;2021, Master thesis, 2021)Discrete Trial Teaching (DTT) har vist seg effektivt for å lære mennesker med autismespekterdiagnose mange ulike ferdigheter. Samtidig er det flere studier som viser at DTT må implementeres med høy integritet for å ha god ... -
Effekten av forsinket forsterkning med og uten entusiastisk ros på barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
Arnesen, Lasse (MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel 1 er en systematisk gjennomgang med hensikt å gi en oversikt over publiserte artikler som har undersøkt effekten av forsinket forsterkning sammenliknet med umiddelbar forsterkning på atferden til barn diagnostisert ... -
Effekten av ulike forsinkelser til forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
Sakseide, Kristoffer (MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel I presenterer en systematisk gjennomgang av litteraturen som har undersøkt effekten av umiddelbar forsterkning sammenlignet med forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. De inkluderte studienes ... -
Etablering av ferdigheter ved bruk av nettbrett hos mennesker med autismespekterforstyrrelse
Follum, Linn Kathrin Frøland (MALKS;2019, Master thesis, 2019)Dataassisterte intervensjoner er i flere år blitt brukt til etablering av ferdigheter hos mennesker med autismespekterforstyrrelse og/eller utviklingshemning. Men den teknologiske utviklingen har ført til at det i dag i ... -
Etablering av grammatikk
Hansen, Marcus Drange (MALKS;2014, Master thesis, 2014)Behavior analysis has been criticized for not being able to explain how grammar is acquired. Is it possible to establish grammar through operant selection like many in behavior analysis claim - or is it a kind of device ... -
Etablering av trenerferdigheter: en oversikt over anvendte opplæringsmetoder for "avgrensede repetisjoner" = Establishing training skills: a review of the applied training methods for discrete trials teaching: artikkel 1
Hay-Hansson, Aina Wiola (MALKS;2011, Master thesis, 2011)The purpose of article 1 is to present a review of the published literature on how to train staff to conduct discrete trials teaching (DTT). Autism spectrum disorders (ASD) are related with complex learning challenges. DTT ... -
Leseopplæring basert på matriser hos barn med norsk som andrespråk
Rasmussen, Ane (MALKS;2017, Master thesis, 2017)Evnen til å lære å lese ligger latent i oss alle, men enkelte har større utfordringer når det kommer til å lære og lese. Det kan være mange ulike grunner til dette. Hvilken metode som egner seg best til leseopplæring har ... -
Opplæring av initieringsferdigheter hos barn med autismespekterforstyrrelser ved bruk av Pivotal Response Treatment- En scoping review
Østgaard, Mari (Master thesis, 2023)I intervensjonen, Pivotal Response Treatment (PRT) for barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASF) er initieringer, det å stille ulike spørsmål, påkalle seg oppmerksomhet og kommentere hendelser, et av de pivotale ... -
Opplæring for elever med matematikkvansker
Tryggestad, Hege (MALKS;2014, Master thesis, 2014)Det er en god del forskning rundt årsaker til matematikkvansker. Det er mindre forskning på hva som kan være effektive opplæringsmetoder for elever med denne typen vansker og man har ikke klart å enes om hvordan matematikkvansker ... -
Reduksjon av upassende vokalisering
Jarness, Mats (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag artikkel 1: Oversiktsstudie over atferdsanalytiske tiltak som har vist å kunne redusere upassende vokalisering Upassende vokalisering er en atferd som kan betegnes som problematisk, og noen former for en slik ... -
Reseptivt og ekspressivt språk hos barn med autisme
Skau, Hanne (MALKS;2019, Master thesis, 2019)Etablering og funksjonell bruk av språk og kommunikasjonsferdigheter er en kjernevanske for barn med ASF. I den første artikkelen går jeg gjennom ulike atferdsanalytiske forklaringsmodeller og teorier for tilegnelse av ... -
Tablet Technology in Applied Behavior Analysis
Berge, Vetle (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Recently there have been published several studies employing tablet-based interventions in the treatment of children with disabilities. Tablet-based interventions have several advantages over traditional methods, especially ...