Opplæring for elever med matematikkvansker
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2175Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er en god del forskning rundt årsaker til matematikkvansker. Det er mindre forskning på hva som kan være effektive opplæringsmetoder for elever med denne typen vansker og man har ikke klart å enes om hvordan matematikkvansker skal defineres. Dette til tross, anslås det at omkring 10 prosent av elevene i norsk skole har matematikkvansker. I den første artikkelen oppsummerer jeg noe av forskningen som er gjort på effekter av spesialpedagogisk undervisning for elever med matematikkvansker, og skisserer hva som kjennetegner den undervisningen som virker best. Videre beskriver jeg hva som er de vanligste problemene og hvordan man kan identifisere elever med matematikkvansker.
I den andre artikkelen undersøker jeg effekten av individuell og intensiv matematikkopplæring gjennom en norsk versjon av Math Recovery (Summa Summarum). Deltagerne var 5 elever i grunnskolealder med varierende utfordringer. Felles for dem var at de var blant de svakeste i klassen i matematikk. Intervensjonen foregikk over 6 uker, med til sammen 30 økter à 30 minutter. Denne studien er en systematisk replikasjon av Tzanakaki, Hastings, Grindle, Hughes og Hoare (2014), hvor de i en randomisert studie undersøkte effekten av Math Recovery i Storbritannia hos elever med utviklingshemming. De fant at Math Recovery gruppen gjorde det signifikant bedre på standardiserte matematikk tester etter intervensjonen. Denne studien fikk lignende resultater med moderat til stor effektstørrelse, målt med standardiserte tester for matematikk. I gjennomsnitt hadde elevene i denne studien en fremgang i matematisk alder på 8 måneder. Resultatene fra dette prosjektet var positive, men Summa Summarum bør utprøves i større skala før jeg kan trekke mer generelle konklusjoner om effekt
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer