Blar i HV - Master i Atferdsvitenskap på tittel
Viser treff 49-68 av 265
-
E-læring og sosiale medier
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)Hensikten med artiklene er å rette søkelyset på e-læring og hvilke muligheter som ligger i disse læringsplattformene. E-læring har blitt fremtidens verktøy ved kompetanseheving av ansatte både i privat og offentlig sektor. ... -
The effect of supervision using videoconference compared to supervision onsite in EIBI; measured by the outcome of the children.
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)This study compared the effect of digital training of staff members with the effect of on-site training of staff members, measured by 15 preschool children’s outcome. All the children were diagnosed with ASD. The children ... -
Effekt av BATD hos deprimerte voksne - en metaanalyse
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Atferdsaktvering er en empirisk støttet behandling for depresjon. Formålet med denne studien er å undersøke effekt av BATD hos voksne pasienter med depresjon. 6 studier med 197 deltakere fra ble inkludert i studien. Det ... -
Effekt av e-læringskurs i grunnleggende kunnskap om Early Intensive Behavioral Intervention: En scoping review og en empirisk studie
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) er en effektiv og evidensbasert intervensjon for førskolebarn med ASF, som er basert på anvendt atferdsanalyse. Det er et omfattende og helhetlig opplæringstilbud. I Norge drives ... -
Effekt av forsinkelse av forsterkning på mennesker med autismespekterforstyrrelser
(MALK;2022, Master thesis, 2022)Studien undersøkte effektene forsinkelse av forsterkning hadde på responderingen til personer med autismespekterforstyrrelser [ASF]. En av retningslinjene innenfor opplæring av personer med ASF er at forsterker bør komme ... -
Effekt av PROSOCIAL som endringsmetodikk i en gruppe
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Studien har som formål å avdekke effekter av PROSOCIAL som endringsmetodikk. PROSOCIAL er basert på evolusjonsteori, statsvitenskap og kontekstuell atferdsanalyse. Metodikken innebærer bruk av elementer fra Acceptance and ... -
Effekt av systematisk foreldreveiledning i et seleksjonsperspektiv
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)Systematic parent training programs targeting pivotal parenting skills are on demand in public health services in Norway. Article 1; Systematic parent training - is it efficient and why? examines some of the basic common ... -
Effekten av behavioral skills training for Implementering av discrete trial teaching
(MALKS;2021, Master thesis, 2021)Discrete Trial Teaching (DTT) har vist seg effektivt for å lære mennesker med autismespekterdiagnose mange ulike ferdigheter. Samtidig er det flere studier som viser at DTT må implementeres med høy integritet for å ha god ... -
Effekten av feedback for å redusere bekreftelsestendenser og fremme læring
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å vise hvilken effekt ulik feedback kan ha på seleksjonsmønstre som viser bekreftelsestendenser. Det ble i den forbindelse vurdert både forsinket og umiddelbar feedback i forsøk på å redusere ... -
Effekten av feedback på ledere og beslutningstakere. En litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Feedback blir ofte gitt fra ledelsen i en organisasjon til ansatte for å forbedre prestasjon eller endre atferd, det vil si ovenfra og nedover. Det er like viktig at ledere får også feedback på kvaliteten av de beslutningene ... -
Effekten av forsinket forsterkning med og uten entusiastisk ros på barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel 1 er en systematisk gjennomgang med hensikt å gi en oversikt over publiserte artikler som har undersøkt effekten av forsinket forsterkning sammenliknet med umiddelbar forsterkning på atferden til barn diagnostisert ... -
Effekten av intraverbal bidireksjonal naming på danning av ekvivalente stimulusklasser
(Master thesis, 2023)Denne studien hadde som formål å undersøke om effektene av tact- og intraverbaltrening kan, gjennom intraverbal bidireksjonal naming, lede til danning av ekvivalensklasser, og er en utvidelse av Ma et al. (2016). Åtte unge ... -
Effekten av lyttertrening for etablering av intraverbale responser
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Lyttertrening er foreslått som en mulig effektiv metode for etablering av intraverbale responser. Innenfor anvendt atferdsanalyse legges det vekt på at tiltak som gjennomføres skal ha empirisk støtte for effekt og at ... -
Effekten av PROSOCIAL som modell for bedring av samarbeid i to grupper
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke effektiviteten av Prosocial-metodikken som verktøy for endring av samarbeidsdynamikken i grupper. Metodikken er interdisiplinær og forankret i tre vitenskaper; statsvitenskap, ... -
Effekten av The Good Behavior Game på uønsket atferd hos elever i barneskolen: En metaanalyse
(Master thesis, 2023)Uønsket atferd i klasseromssituasjoner er et stadig problem i skolesystemet, som både er tidkrevende og forstyrrende for klasseledere og miljøet i klasserommet. Det er viktig for elever, og samfunnet at det finnes verktøy ... -
Effekten av tilbakemeldinger for å redusere bekreftelsestendensen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke effekten av tilbakemeldinger for å redusere bekreftelsestendensen hos deltakere. Studien ble gjennomført ved å eksponere to grupper for samme treningstiltak i forskjellig rekkefølge. ... -
Effekten av ulike forsinkelser til forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel I presenterer en systematisk gjennomgang av litteraturen som har undersøkt effekten av umiddelbar forsterkning sammenlignet med forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. De inkluderte studienes ... -
Effekter av å tynne programmerte konsekvenser etter etablering av baselinerelasjoner og før test for stimulusekvivalens
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Denne studien skulle undersøke effekter av hvordan tynning av programmerte konsekvenser under trening og før test påvirket om deltakerne dannet ekvivalensklasser. Tretti voksne personer deltok i eksperimentet, under tre ... -
Effekter av fortrening på danning av stimulusekvivalens: En litteraturgjennomgang og en empirisk studie
(Master thesis, 2023)Artikkel 1 er en litteraturgjennomgang som omhandler stimulusekvivalens og fortrening. Fortrening kan påvirke dannelse av stimulusekvivalens. Studier ble identifisert gjennom søk i databaser og referanselister. Artikler ... -
Effekter av veiledning
(Master thesis, 2010)