Browsing HV - Master i Atferdsvitenskap by Title
Now showing items 47-66 of 275
-
Digitale Forsterkere: Hvordan atferd kan påvirkes av økende digitalisering
(Malks;2018, Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en studie på hvordan den økende digitaliseringen som sees i samfunnet har mulighet til å påvirke atferd (og kognisjon). Artikkel I er en oversikt over nyere forskning gjort på høy bruk av digital teknologi ... -
Diskontering, impulsivitet og språkformuleringer: En litteraturgjennomgang av forskning basert på, eller lignende diskonteringsperspektiv og studie av skjult null, impulsivitet og sekvensering
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Temaet for disse artiklene er diskonteringsterminologi. På hvilket grunnlag avgjør man hvordan man skal velge? Hvor impulsiv er du når du står overfor et valg? Artikkel 1 undersøker over et bredt spekter om det er gjort ... -
E-læring og sosiale medier
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)Hensikten med artiklene er å rette søkelyset på e-læring og hvilke muligheter som ligger i disse læringsplattformene. E-læring har blitt fremtidens verktøy ved kompetanseheving av ansatte både i privat og offentlig sektor. ... -
The effect of supervision using videoconference compared to supervision onsite in EIBI; measured by the outcome of the children.
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)This study compared the effect of digital training of staff members with the effect of on-site training of staff members, measured by 15 preschool children’s outcome. All the children were diagnosed with ASD. The children ... -
Effekt av BATD hos deprimerte voksne - en metaanalyse
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Atferdsaktvering er en empirisk støttet behandling for depresjon. Formålet med denne studien er å undersøke effekt av BATD hos voksne pasienter med depresjon. 6 studier med 197 deltakere fra ble inkludert i studien. Det ... -
Effekt av Contingency Management (CM) på alkoholbruk hos individer med alkoholbrukslidelse: en systematisk oversikt og meta-analyse
(Master thesis, 2023)Contingency Management (CM) er en lovende terapeutisk tilnærming basert på empirisk forskning der man søker å behandle rusmisbruk. Denne meta-analysen evaluerer effekten av CM på alkoholbruk hos individer med alkoholbrukslidelse. ... -
Effekt av e-læringskurs i grunnleggende kunnskap om Early Intensive Behavioral Intervention: En scoping review og en empirisk studie
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) er en effektiv og evidensbasert intervensjon for førskolebarn med ASF, som er basert på anvendt atferdsanalyse. Det er et omfattende og helhetlig opplæringstilbud. I Norge drives ... -
Effekt av forsinkelse av forsterkning på mennesker med autismespekterforstyrrelser
(MALK;2022, Master thesis, 2022)Studien undersøkte effektene forsinkelse av forsterkning hadde på responderingen til personer med autismespekterforstyrrelser [ASF]. En av retningslinjene innenfor opplæring av personer med ASF er at forsterker bør komme ... -
Effekt av PROSOCIAL som endringsmetodikk i en gruppe
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Studien har som formål å avdekke effekter av PROSOCIAL som endringsmetodikk. PROSOCIAL er basert på evolusjonsteori, statsvitenskap og kontekstuell atferdsanalyse. Metodikken innebærer bruk av elementer fra Acceptance and ... -
Effekt av systematisk foreldreveiledning i et seleksjonsperspektiv
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)Systematic parent training programs targeting pivotal parenting skills are on demand in public health services in Norway. Article 1; Systematic parent training - is it efficient and why? examines some of the basic common ... -
Effekten av å etablere kunnskap om næringsinnhold ved bruk av ekvivalensbasert prosedyre
(Master thesis, 2023)Formålet med studien var å trene kunnskap om næringsinnhold (karbohydrater) i forskjellige matvarer, og undersøke effekten over tre uker. 27 deltakere ble fordelt til tre betingelser. Det ble gjennomført en presortering ... -
Effekten av behavioral skills training for Implementering av discrete trial teaching
(MALKS;2021, Master thesis, 2021)Discrete Trial Teaching (DTT) har vist seg effektivt for å lære mennesker med autismespekterdiagnose mange ulike ferdigheter. Samtidig er det flere studier som viser at DTT må implementeres med høy integritet for å ha god ... -
Effekten av feedback for å redusere bekreftelsestendenser og fremme læring
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å vise hvilken effekt ulik feedback kan ha på seleksjonsmønstre som viser bekreftelsestendenser. Det ble i den forbindelse vurdert både forsinket og umiddelbar feedback i forsøk på å redusere ... -
Effekten av feedback på ledere og beslutningstakere. En litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Feedback blir ofte gitt fra ledelsen i en organisasjon til ansatte for å forbedre prestasjon eller endre atferd, det vil si ovenfra og nedover. Det er like viktig at ledere får også feedback på kvaliteten av de beslutningene ... -
Effekten av forsinket forsterkning med og uten entusiastisk ros på barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel 1 er en systematisk gjennomgang med hensikt å gi en oversikt over publiserte artikler som har undersøkt effekten av forsinket forsterkning sammenliknet med umiddelbar forsterkning på atferden til barn diagnostisert ... -
Effekten av intraverbal bidireksjonal naming på danning av ekvivalente stimulusklasser
(Master thesis, 2023)Denne studien hadde som formål å undersøke om effektene av tact- og intraverbaltrening kan, gjennom intraverbal bidireksjonal naming, lede til danning av ekvivalensklasser, og er en utvidelse av Ma et al. (2016). Åtte unge ... -
Effekten av lyttertrening for etablering av intraverbale responser
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Lyttertrening er foreslått som en mulig effektiv metode for etablering av intraverbale responser. Innenfor anvendt atferdsanalyse legges det vekt på at tiltak som gjennomføres skal ha empirisk støtte for effekt og at ... -
Effekten av PROSOCIAL som modell for bedring av samarbeid i to grupper
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke effektiviteten av Prosocial-metodikken som verktøy for endring av samarbeidsdynamikken i grupper. Metodikken er interdisiplinær og forankret i tre vitenskaper; statsvitenskap, ... -
Effekten av The Good Behavior Game på uønsket atferd hos elever i barneskolen: En metaanalyse
(Master thesis, 2023)Uønsket atferd i klasseromssituasjoner er et stadig problem i skolesystemet, som både er tidkrevende og forstyrrende for klasseledere og miljøet i klasserommet. Det er viktig for elever, og samfunnet at det finnes verktøy ... -
Effekten av tilbakemeldinger for å redusere bekreftelsestendensen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke effekten av tilbakemeldinger for å redusere bekreftelsestendensen hos deltakere. Studien ble gjennomført ved å eksponere to grupper for samme treningstiltak i forskjellig rekkefølge. ...