Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 132-151 av 321
-
Hvordan fremme produktiv streving i klasserommet?
(Master thesis, 2021)Til alle tider har skoleforskningen vært opptatt av hva som fører til god læring. Dewey (1910) mente streving er essensielt for læring. Han siktet ikke til streving i form av meningsløs frustrasjon, men i form av å holde ... -
Hvordan inkluderer matematikklærere elever i den matematiske samtalen?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven har som formål å undersøke hvordan matematikklærere bruker samtale i sine klasserom, og hvordan de inkluderer elevene i samtalen. Oppgavens forskningsspørsmål er: «Hvordan inkluderer matematikklærere elever ... -
Hvordan jobber fire lærere med rasisme i barneskolen? Lærerens refleksjoner og erfaringer
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven forsøker å undersøke ulike aspekter ved læreres arbeid med rasisme. Gjennom dybdeintervjuer med fire lærere med erfaring fra barneskolen, utforsker jeg først lærernes rasismeforståelser. Her er målet ... -
Hvordan kan bruk av historier i undervisningen bidra til å fremme naturvitenskapelig literacy? Et eksempel på tverrfaglig undervisning etter fagfornyelsen, inspirert av storyline som undervisningsmetode
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et undervisningsopplegg som er laget for å fremme naturvitenskapelige literacykompetanse. Det er et utforskende undervisningsopplegg inspirert av storyline som metode og er ... -
Hvordan kan dannelsesperspektivet i KRLE forstås?
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven forsøker å svare på spørsmålsstillingen Hvordan kan dannelsesperspektiv i kristendom, religion, livssyn og etikk (heretter KRLE ) forstås? For å gjøre dette har jeg hentet kunnskap fra politiske styrings ... -
Hvordan kan fysisk aktivitet bidra til elevers læring i norskundervisning? Norsk som eksemplarisk arena for å undersøke hvordan lærere oppfatter fysisk aktiv læring i forbindelse med teoretisk undervisning
(Master thesis, 2022)Tidligere forsking har vist at elever har positivt utbytte av å være i fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet kan bidra til å fremme både læring og helse, og det har på grunn av denne forskningen blitt et større fokus på å ... -
Hvordan kan vi forstå dybdelæring i musikkfaget i lys av nyborgpedagogikken?
(Master thesis, 2021)Fagfornyelsen som trådte i kraft høsten 2020 peker på at skolene skal gi rom for dybdelæring (Utdanningsdirektoratet, 2020c). I den forbindelse ønsker jeg å undersøke hvordan dybdelæring i musikkfaget kan forstås i lys av ... -
Hvordan legger LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag til rette for kritisk tenkning?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag legger til rette for kritisk tenkning. Studien er en kvalitativ, temabasert og komparativ innholdsanalyse. Med en hermeneutisk forankring ... -
Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke elevers faglige og sosiale utvikling i kroppsøving? En kvalitativ studie av konkurranse i videregående skole
(Master thesis, 2021)Konkurranse er et komplekst og sammensatt begrep. Hensikten med dette forskningsarbeidet har vært å se på hvordan kroppsøvingslærere oppfatter at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling. Problemstillingen ... -
Hvordan oppfatter og praktiserer folkehøgskolelærere allmenndannelse?
(Master thesis, 2020)Folkehøgskolen er et skoleslag som er et supplement til det formelle utdanningssystemet vi har i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2015). Allmenndannelse og folkeopplysning er det overordnede rammeverket som folkehøgskolelærere ... -
"Hvordan spesialpedagogers relasjonsarbeid kan fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning". En kvalitativ studie av spesialpedagogers erfaringer og perspektiver
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan spesialpedagoger arbeider med relasjoner og om dette kan fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Studien har rettet søkelyset både ... -
Hvordan undervise i historiefaget? Ligger svaret «i luften», eller kreves en tydelig læreplan?
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 trer den nye læreplanen Fagfornyelsen i kraft i den norske skolen. Hvordan opplever samfunnsfagslærere spenningsforholdet mellom kompetansemål og faginnhold i Fagfornyelsen (LK20)? Dette forskingsprosjektet har ... -
«Hvorfor skal vi undervise fag på fag, når fagene egentlig ikke er livet? Det er jo ikke fag i livet …» - En kvalitativ studie av iverksetting av livsmestring som tverrfaglig tema i skolen
(Master thesis, 2021)Høsten 2020 trådte ny læreplan i kraft, og folkehelse og livsmestring skal nå iverksettes som et av tre tverrfaglige temaer i skolens opplæring. Psykisk helse er et økende folkehelseproblem, og forskning viser at skolen ... -
Høyt- og lavtpresterende elevers kilder til mestringsforventning i matematikk
(Master thesis, 2021)Siden Bandura (1977) først la frem teorien om mestringsforventning på 70-tallet, har et stadig voksende forskningsfelt kunnet bekrefte at mestringsforventning har en predikativ effekt på akademisk prestasjon. Formålet med ... -
Identifisering av elevers kritiske tenkning i tekstarbeid
(Master thesis, 2022)Med et samfunn i endring, er ny kunnskap og kompetanse blitt nødvendig for å kunne finne løsninger på dagens og framtidas utfordringer. Som et resultat av dette har vi blant annet fått et nytt kompetansebegrep i skolen, ... -
Identitet og mestringsforventning hos høyt-presterende og lavt-presterende elever i matematikkfaget
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan ´høyt-presterende´ og ´lavt-presterende´ elever uttrykker identitet og grad av mestringsforventning i matematikkfaget. Dette vil være med på å gi en bredere forståelse ... -
Identitet og mestringsforventning hos IOP elever i matematikk
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan IOP elever i matematikk uttrykker identitet, mestringsforventning og interesse for faget. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan kan fortellinger til elever med IOP ... -
Identitet og mestringsforventning hos lavtpresterende elever i matematikk.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)The purpose of the study is to survey how pupils who are considered as ‘low performing in mathematics’, express identity and self-efficacy in the subject. Different perspectives on identity will contribute to nuance the ... -
Idrettsundervisning i folkehøgskolen - En kvalitativ studie med diskursiv tilnærming til idrettsundervisning i folkehøgskolen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens tema er idrettsundervisning i folkehøgskolen. Jeg har undersøkt hva som ligger til grunn for idrettsundervisningen, ved å undersøke hvordan diskurser kommer til uttrykk og bidrar til å konstituere ... -
Inkluderende opplæring - En kvalitativ studie av hvordan lærere, gjennom skolens kollektive profesjonsutvikling, fremmer inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 stiller krav til at skolen skal legge til rette for «inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Men på hvilken måte bør dette skje? Er det ...