Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 23-42 av 322
-
Choosing post-compulsory mathematics : a comparative study of students’ accounts of choosing mathematics in Norway and England
(Master thesis, 2013)The purpose of this master thesis is to interpret and compare Norwegian and English students’ accounts of choosing post-compulsory mathematics, to try to recognize cultural differences and similarities in the students’ ... -
Dagsaktuelle nyheter som lærestoff i samfunnsfag - En kvalitativ studie som tar for seg lærerperspektivet
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien handler om hvilke utfordringer og muligheter samfunnsfaglærere erfarer med å benytte dagsaktuelle nyheter som lærestoff i henhold til læreplanens mål om å utdanne elever som kritiske, demokratiske ... -
Dannelse blant kroppsøvingslærerstudenter - En tversnittstudie av kroppsøvingslærerstudenters dannelse.
(Master thesis, 2018)Problemstilling: «Hvor viktig er dannelse for kroppsøvingslærerstudenter ved en av Norges største høyskoler?». Her er jeg både interessert i å undersøke hvordan dannelsen ser ut til å gjøre seg gjeldende for studentene ... -
Dannelse i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie av syv kroppsøvingslæreres forståelse og praktisering av dannelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgaven er dannelse i kroppsøvingsfaget. Der hensikten ved denne studien er å undersøke hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere forstår dannelse i Læreplanverket og læreplan i kroppsøving. Samt hvordan ... -
Danning i kroppsøving. En studie av hvordan danningsbegrepet har blitt fremstilt i norske styringsdokumenter i tidsperioden 1939-2020, og blir i dag forstått av fire kroppsøvingslærere
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven blir det utforsket hvordan danningsbegrepet er blitt fremstilt i norske styringsdokumenter mellom 1939-2020, og hvordan det blir forstått av fire kroppsøvingslærere. For gjennomføringen av dette, ... -
Danning i utendørs svømme- og livredningsundervisning i skolen - En kvalitativ studie av seks kroppsøvingslæreres forståelse og praksis av utendørs svømme- og livredningsopplæring
(Master thesis, 2023)Svømme- og livredning er et sjeldent innhold i kroppsøvingsfaget, og som introdusert i fagfornyelsen skal undervisningen også foregå utendørs. Eksisterende forskning viser til et tydelig kunnskapshull angående lite praksis, ... -
Deep Learning - Deep Waters? A Study of Deep Learning in the Norwegian Middle School
(Master thesis, 2021)This thesis explores the term deep learning and its position in the Norwegian school. The term was introduced in the renewal of the curriculum in 2020 and is now a part of teachers’ classroom practice. The purpose of the ... -
Demokrati og medborgerskap - En kvalitativ innholdsanalyse av demokrati- og medborgerskapssynet i norsk og svensk læreplan
(Master thesis, 2021)Utdanning for demokratisk medborgerskap blir stadig viktigere i en globalisert verden, og skolen har et særskilt oppdrag i å utdanne elever til å bli demokratiske medborgere som samfunnet har behov for. Denne oppgaven ... -
Demokrati og medborgerskap i norsk og dansk læreplan - En kvalitativ innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer
(Master thesis, 2021)Utdanning til demokratisk medborgerskap er en viktig oppgave for skolen både i Danmark og Norge. Spesielt har samfunnsfaget en sentral rolle i å forberede elevene for deltakelse i utviklingen av samfunnet. Men hva slags ... -
Demokratisk danning og sosial ulikhet – en kvalitativ studie om demokratisk danning i skolen
(Master thesis, 2020)Skolens demokratiske oppdrag innebærer å utvikle handlekraftige aktører som både kan og vil ta del i demokratiet. På tross av at den ikke står alene i oppgaven om å danne demokratiske medborgere, så har skolen en viktig ... -
«Den første lese- og skriveopplæringen – en kvalitativ studie om læreres erfaringer med rask bokstavprogresjon»
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er skrevet i forbindelse med min masterutdanning i begynneropplæring ved OsloMet – storbyuniversitetet. Tema for oppgaven er den første lese- og skriveopplæringen, der fokus er på bokstavinnlæring. Barna som ... -
"Det andre blikket" Kontaktlæreres opplevelser av tverrfaglig støtte i 1.klasse - En kvalitativ studie av arbeidsmodellen "God skolestart"
(Master thesis, 2023)Alle små skolestartere skal oppleve å lære, leke, utvikle seg og mestre i trygge rammer. Skolen og læreren i 1.klasse er sentral i dette arbeidet. Arbeidsmodellen «God skolestart» er et tverrfaglig samarbeid i alle kommunens ... -
Det beste fra to verdener - En kvalitativ studie av overgangen mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2021)The purpose of this study has been to investigate how the kindergarten and school can facilitate children in experiencing a smooth transition. If children are to experience consistency, what they encounter in school must ... -
Det er gjerne et fokus på om ting er rett eller galt i matematikk: En kasusstudie av kommunikasjonen i matematikkundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanverket for Kunnskapsløftet beskrives muntlige ferdigheter som en forutsetning for læring og utvikling i alle fag. Jeg har selv vært elev under denne læreplanen, men gjennom egen skolegang har jeg hatt svært få ... -
«Det er noe med å se de som ikke vil bli sett, blant alle som vil det» - En kvalitativ studie av læreres arbeid med tidlig innsats for å inkludere sjenerte barn i klassefellesskapet
(Master thesis, 2022)Skolen skal være en felles læringsarena for barn og unge. Ideelt sett skal alle barn bli inkludert i et fellesskap hvor mangfoldet blir verdsatt (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hvordan skal lærere arbeide for å gi alle ... -
«Det er vår elev som leser sakte» - En kvalitativ studie av kartlegging og tiltak som systemarbeid inn mot elever med lav lesehastighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Det er store individuelle forskjeller i leseferdighet mellom elever i samme klasse, og også i hvordan lærere og spesialpedagoger jobber med å øke elevers lesehastighet. Denne undersøkelsen vil fokusere på elevers lesehastighet, ... -
"Det er viktig å være naturlig god", og andre oppfatninger blant elever i matematikk: En kvalitativ studie om hvordan gutter og jenter identifiserer og posisjonerer seg i matematikken i skolen
(Master thesis, 2020)Formålet med masteravhandlingen er å undersøke diskursive likheter og forskjeller mellom gutter og jenter i hvordan de oppfatter matematikken og seg selv som elever i faget. Gjennom å lytte til elevenes egne fortellinger ... -
«Det kan være så mye som skjer hjemme som de på skolen ikke vet om»: En kvalitativ studie om skoleerfaringer og skoleønsker fra fem ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon.
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Formålet med studien er å se nærmere på hvordan ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon opplever skolelivet, og hvilke ønsker eller anbefalinger de har i forbindelse med ungdommer som bor på ... -
Det skjønnlitterære tekstutvalget i norsklærerutdanningen – litteraturdidaktiske legitimeringsdiskurser og danningsperspektiv
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar utgangspunkt i antagelsen at litteraturlæreren blir til i møte med litteratur. Den har derfor til hensikt å undersøke det skjønnlitterære tekstutvalget i norskfaget i lærerutdanningen gjennom problemstillingen ... -
Det uforutsette terrorangrepet i samfunnsfagundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Uforutsette terrorangrep skjer og vil skje i fremtiden. Terrorhendelser kan rokke ved følelser som angst, frykt og sinne, og det kan oppleves som et kontroversielt tema i undervisningen. Tidligere forskning viser ...