Deep Learning - Deep Waters? A Study of Deep Learning in the Norwegian Middle School
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2978026Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
This thesis explores the term deep learning and its position in the Norwegian school. The term was introduced in the renewal of the curriculum in 2020 and is now a part of teachers’ classroom practice. The purpose of the study is to discover how teachers understand the term deep learning as well as how they view its status in the English subject. Considering the subject renewal was put in use in August of 2020, in the middle of a pandemic, the work may have been affected by the big changes caused by Covid-19. In addition to this, since the term is relatively new in the Norwegian school system, there is little research conducted on this topic so far. The term deep learning can be hard to define, and there are a range of approaches to understanding it. Teachers are provided with a definition from The Norwegian Directorate for Education and Training as a basis for understanding. The term is connected to several other elements in the curriculum and is central to the subject renewal. This thesis focuses on teachers’ understanding of the term, on the grounds that their understanding is crucial in order to ensure that students receive the most advantageous education and deep learning practice. This is researched through qualitative interviews of four middle school teachers. The study explores the connection between the curriculum and teachers understanding of the term deep learning. The results from this study reveal that there may be varying understandings and interpretations of the term, causing different practical approaches in classrooms throughout the country. Denne oppgaven utforsker dybdelæringsbegrepet og dets posisjon i det norske skolesystemet. Begrepet ble innført i forbindelse med fagfornyelsen i 2020 og er i dag en del av norske læreres klasseromspraksis. Målet i oppgaven er å utforske læreres forståelse av dybdelæring og begrepets posisjon i engelskfaget. Fordi fornyelsen ble innført i august 2020, midt i en pandemi, kan arbeidet med læreplanen ha blitt påvirket av de store forandringene påfulgt av Covid-19. I tillegg til dette er dybdelæringsbegrepet relativt nytt i det norske skolesystemet, og det er derfor lite forskning innen dette området. Dybdelæringsbegrepet kan være vanskelig å forstå og definere, og det finnes flere måter å tilnærme seg en forståelse på. Utdanningsdirektoratet har utformet en definisjon som lærere kan bruke for å danne seg en forståelse av begrepet. Begrepet har sammenheng med flere andre elementer i læreplanen og er sentralt i fagfornyelsen. Denne oppgaven fokuserer på lærerens forståelse av dybdelæringsbegrepet, på bakgrunn av at deres forståelse er avgjørende for at elever mottar fordelaktig utdanning og øvelse i dybdelæring. Dette blir forsket på gjennom kvalitative intervju av fire ungdomsskolelærere. Dette studiet utforsker sammenhengen mellom læreplanen og læreres forståelse av dybdelæringsbegrepet. Resultatet fra studiet viser at det kan være forskjeller i forståelsen og tolkningen av begrepet, som videre kan by på forskjellige praktiske tilnærminger i klasserom tvers over landet.