Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Now showing items 101-118 of 118
-
Svømmeopplæring i skolen - en viktig arena
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å belyse hvordan lærere praktiserer og erfarer svømmeopplæringen på 4. trinn. Prosjektets problemstilling lyder derfor følgende: «Hvordan samsvarer lærerens praksis med kompetansemålet i ... -
«Tallene går opp og ned, og jeg forstår ikke hva som skjer» : hvordan matematikkangst påvirker identifiseringer og posisjoneringer i den matematiske livsverden
(Master thesis, 2013)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematikkangst påvirker elevers identitet, og hvordan den kan få konsekvenser for deres deltagelse innen matematikkundervisning. Problemstillingen for studien er ... -
Teacher's and student's experience of multilingualism: The role of the mother tongue in the acquisition of English as a third language
(Master thesis, 2018)This thesis investigates teachers’ and students’ experience of multilingualism, taking into account the role of the mother tongue in learning English as a third language. A further aspiration of the study is an investigation ... -
Teaching for Robust Understanding. Students’ accounts of learning mathematics in problem-solving classrooms.
(Master thesis, 2018)The aim of this thesis is to explore connections between a problem-solving approach to teaching mathematics and student learning. The student learning has not been based on test results, but on measures of activity, knowledge ... -
Tilpasset opplæring i matematikk - En kvalitativ undersøkelse av læreres tilpasning av matematikkundervisningen i arbeid med utforskning- og problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt læreres tilpasninger av undervisningen i matematikk. Problemstillingen i undersøkelsen har vært følgende: Hvordan tilpasser lærere matematikkundervisningen i arbeid med utforskning- og ... -
Tre læreres bruk av dialogiske virkemidler som i følge forskning kan stimulere til elevers utvikling av relasjonell forståelse
(Master thesis, 2018)Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan tre lærere tar i bruk syv dialogiske virkemidler som i følge forskning kan stimulere til å utvikle elevers relasjonelle forståelse. Oppgaven tar utgangspunkt i ... -
Undervisningsmetoder og utfordringer i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisningspraksis, samt utfordringer lærere opplever i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Fokuset på å oppnå en bærekraftig utvikling har økt betraktelig de siste tiårene og bærekraftig utvikling har nå blitt innført som et tverrfaglig tema i den nye læreplanen. Dermed er det interessant å undersøke hvordan ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i norsk skole - En todelt kvantitativ undersøkelse om ungdomsskoleelever og deres naturfaglærere
(Master thesis, 2015)Temaet for denne oppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling i ungdomsskolen, hvordan dette undervises, og hva slags holdninger ungdommer har til klima- og miljøutfordringer etter at FNs utdanningstiår for bærekraftig ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling – hvordan underviser samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen som belyses er: «Hvordan underviser samfunnsfagslærere om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres ... -
Vesten mot resten? Kan lærebøkene åpne eller lukke for kritisk tenkning i samfunnsfag?
(Master thesis, 2021)Mennesker har fortalt sanne og fantasifulle historier om og for hverandre i 70 000 år. Vi forteller historier for å tilegne oss kunnskap, og bare for å underholde og skape samhold. Men det kan være svært viktig å klare å ... -
Video Games and Good Learning: May Video Games be Beneficial for Supporting Pupil Motivation, Literacy Development and Narrative Comprehension?
(Master thesis, 2020)Video games have become increasingly popular as a recreational activity for young people and learners. This study seeks to investigate if and how specifically commercial video games may function as effective learning tools ... -
Volleyball i skolen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere gjennomfører volleyball i kroppsøvingsundervisningen og hvorfor de gjør det.
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne oppgaven er min interesse for tekniske ferdigheter ved idretter og da spesielt volleyball. Dette er en idrett jeg selv driver med og den stiller krav til høy teknisk utførelse. Kroppsøvingsfaget har ... -
Å lære matematikk gjennom bevegelse og med kroppen - undervisning som imøtekommer førsteklasseelevenes fysiologiske væremåte
(Master thesis, 2020)Med Reform 97 ble det klart at elevene kom til å være fem - seks år gamle ved skolestart, i motsetning til seks – syv år slik det hadde vært tidligere. Førsteklasse skulle ha et tydelig preg av både barnehage og skole og ... -
Å lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap – Skaperglede, engasjement og utforskertrang i undervisningen «Hvordan kan de ellers lære, få engasjement, utforskertrang og skaperglede ...»
(Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å bidra til økt forståelse for hvordan elever i begynneropplæringen kan lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap. Målsettingen ble utviklet på bakgrunn av Kunnskapsløftet 2020, som ... -
Å motivere til leselyst ved hjelp av den utfordrende bildeboka Morkels alfabet
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt i hvilken grad et undervisningsopplegg med den utfordrende bildeboka Morkels alfabet (Hole, 2015) kan bidra til å øke lesemotivasjonen til elever på mellomtrinnet. Bakgrunnen for oppgaven ... -
Å møte det ukjente – et redskap for danning Hvordan kan uforutsette hendelser skape produktive læringsøyeblikk i samfunnsfagundervisningen?
(Master thesis, 2018-05-15)Skolens oppgave er å utdanne mennesker til å møte samfunnet, og danne for livslang læring. Samtidig kan samfunnet ses på som usikkert og risikofylt. Hvordan skal skolen gjøre dette på best mulig måte? Dette forskningsprosjektet ... -
Å skjelne i og ved hjelp av fiksjonen – kritisk tenking i norskfaget
(Master thesis, 2020)Denne oppgåva omhandlar oppøving av kritisk tenking i arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget, og undersøker konkret kva potensial lesing av og samtale om skjønnlitteratur har for å utvikle evna til kritisk tenking hjå ... -
Åpne oppgaver i matematikk: En kvalitativ undersøkelse av elevenes arbeid med åpne oppgaver og matematiske kompetanser som kommer til syne.
(Master thesis, 2018)Elevarbeid med oppgaver i matematikk er en kjent del av læring og undervisning i matematikk. Denne studien tar for seg en undersøkelse av åpne oppgaver og matematisk kompetanser i KOM-prosjektet fra Danmark (Niss & Jensen, ...