Browsing LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 by Issue Date
Now showing items 41-60 of 160
-
Kreativitet i matematikklasserommet - En fenomenografisk studie av matematikklæreres forestillinger om kreativitet i matematikk
(Master thesis, 2022)I samfunnet er det et økende behov for kreativ kompetanse, for å imøtekomme fremtidige samfunnsendringer og -problemer (NOU 2014: 7, 2014). Utviklingen av elevers kreative evner har derfor blitt en tydeligere målsetning i ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om tilpasset matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial med bruk av programmeringsverktøy. Målet er å få frem 6 elevers opplevelser i bruken av programmering i matematikkundervisningen og ... -
Handlingsrom for tegning i LK20
(Master thesis, 2022)Temaet for denne mastergradsoppgaven er lærerens handlingsrom for tegning i kunst- og håndverksundervisningen i møte med den nye læreplanen LK20. I 2022 har læreren stor autonomi, og har selv ansvar for å tolke store ... -
Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
(Master thesis, 2022)Inkludering har i flere tiår vært et viktig prinsipp i norsk skolepolitikk. Likevel viser rapportene fra Barneombudet (2017) og Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018) at ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet: En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)It’s been almost three years since the Norwegian School system implemented a new curriculum called LK20. With it, the topic of public health and life skills was introduced as one of three interdisciplinary topics because ... -
Et innblikk i lesepraksisen til fire elever med norsk som andrespråk - med fokus på kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier ved lesing av skjønnlitterær tekst på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å kaste lys over lesepraksisen til elever med norsk som andrespråk. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hvordan kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier påvirker leseforståelsen til ... -
Undervisning i møte med det følelsestriggende: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ... -
Elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan fire ungdomsskolelærere arbeider med å kartlegge og tilrettelegge for elever i matematikkvansker. På bakgrunn av dette har jeg valgt problemstillingen: Hvordan arbeider ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
En matematikklærers aktivisering av elever gjennom spørsmål: En casestudie av en lærers spørsmålsbruk, i lys av det han selv ønsker å oppnå.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne casestudien er å undersøke en lærers spørsmålsbruk. Studien tar utgangspunkt i undervisningen til en matematikkfaglærer i en klasse og kommunikasjonen som foregår i denne klassen, med spesielt fokus på ... -
Motivasjon blant elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler motivasjonen til elever med stort læringspotensial i matematikk. Formålet med oppgaven er å undersøke og konkretisere hva som motiverer denne elevgruppen ved å belyse problemstillingen: ... -
Matematikklæreres spørsmålsstilling til elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt spørsmålsstillingen til tre matematikklærere til elever på mellomtrinnet, som arbeider individuelt eller i små grupper. Hensikten har vært å kartlegge spørsmålsstillingen til lærerne, samt ... -
Musikk og tilhørighet: Hvordan virker musikkaktiviteter i skolehverdagen inn på tilhørighet i en klasse på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg opplevelsen av tilhørighet blant elever i en klasse på mellomtrinnet, og hvordan musikkaktiviteter kan brukes for å skape tilhørighet. Det å oppleve å ha et sted å høre til går under de ... -
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Rike oppgaver som verktøy for tilpasset opplæring i matematikk : en litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2022)I denne litteraturgjennomgangen blir rike oppgaver vurdert. Hvordan blir de designet, hvilke likheter har de med åpne oppgaver og hvordan kan de benyttes som tilpasset opplæring. Rike oppgaver er oppgaver som tillater ulike ... -
Bildung and critical thinking in the LK20 and educational policy documents by OECD
(Master thesis, 2022)This thesis explores the concepts Bildung and critical thinking through a document analysis of educational policy documents. The foundation for the analysis consists of a brief historical background of Bildung, its use ... -
Elevers opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget: en studie av hvordan vurdering kan påvirke dette
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å gi innblikk i ungdomsskoleelever sin egen opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget. Videre undersøker den hvilke måter vurdering kan ha en påvirkning på dette, og hvorvidt ... -
Realistisk kontekst i læring og undervisning av algebra
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan elever arbeider med algebraoppgaver basert på en realistisk kontekst. Altså en situasjon elevene kan se for seg. Resultater fra TIMSS 2015 viser at norske elever på 9. trinn presterer ... -
Kritisk tenking i norskfaget - Eit utval lærarar sine opplevingar av moglegheiter og utfordringar
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøker kva eit utval norsklærarar på ungdomsskulen legg i omgrepet kritisk tenking, og kva moglegheiter og utfordringar dei opplever i møte med dette oppdraget. Gjennom ein kvalitativ intervjustudie ... -
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
(Master thesis, 2022)Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid ...