Matematikklæreres spørsmålsstilling til elever på mellomtrinnet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3032245Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har undersøkt spørsmålsstillingen til tre matematikklærere til elever på mellomtrinnet, som arbeider individuelt eller i små grupper. Hensikten har vært å kartlegge spørsmålsstillingen til lærerne, samt skissere utfordringer lærerne møter i dette arbeidet. I tillegg undersøkes det hvorvidt lærernes spørsmålsstilling samsvarer med kjerneelementene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (videre forkortet som LK20). Denne studien har undersøkt følgende forskningsspørsmål: «Hvilke spørsmål bruker lærere i matematikkundervisning på mellomtrinnet med elever som jobber alene eller i små grupper, og hvilke utfordringer kan lærere møte på?». Studien har benyttet kvalitative metoder, nærmere bestemt to observasjoner med påfølgende intervju av tre lærere. Observasjonene ble brukt til å kartlegge lærernes spørsmålsstilling, mens intervjuene i hovedsak fokuserte på lærernes refleksjoner rundt spørsmålsstilling og LK20. Datamaterialet har blitt analysert gjennom spørsmålsmodellen til Ulleberg og Solem (2018) og spørsmålstypene til Boaler og Brodie (2004). Funnene våre skisserer et mønster i spørsmålsstillingen. Lærerne ser et behov for å stille et orienterende spørsmål for å kartlegge elevens kunnskap før påvirkende spørsmål blir stilt. I dette arbeidet møter lærerne flere utfordringer, deriblant elevforskjeller og utfordringer ved å stille påvirkende, deriblant utforskende spørsmål. En variert bruk av spørsmål fremheves likevel i kjerneelementene, samt gjennom ulike studier. Det ser ut til at kjerneelementene hver for seg trekker frem forskjellige aspekter av lærerens spørsmålsstilling.
The aim of this study has been to investigate three mathematics teachers´ way of questioning students, who work individually or in small groups, in grades 5 – 7 (ages 10 – 13). The purpose of this study has been to map the teachers’ questioning as well as outline challenges the teachers face in this work. In addition, we have examined whether the teachers’ questions correspond with the core elements in the Norwegian curriculum (LK20). The research question of this study has been: ” What type of questions do teachers ask students who work individually or in small groups when teaching mathematics in middle school, and what challenges may teachers face in this process?”. In this project, observations and interviews of three teachers have been conducted to collect the empirical data material. Observations was conducted to look more closely at the teachers’ ways of asking questions, while the interviews mainly focused on the teachers’ reflections regarding questioning practice and LK20. The data was analyzed through the questioning model of Ulleberg and Solem (2018) and through Boaler and Brodies (2004) categories of teacher questionings. Our findings outline a pattern in the questions asked by the teachers. The teachers recognized a need to ask orientational questions to examine students’ knowledge before asking influential questions. The teachers reported several challenges they face in their questioning practice. Firstly, student diversity, and secondly, challenges regarding asking influential, especially exploratory questions. Nevertheless, the core elements and other projects point out a variety of questioning. Each of the core elements seems to highlight different aspects of the teachers questioning in mathematics.