Browsing LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 by Issue Date
Now showing items 1-20 of 160
-
Fysisk aktivitet som tiltak for hevede matematikkprestasjoner – en systematisk oversiktsartikkel
(Master thesis, 2022)Forskning viser at fysisk aktivitet har mange fordeler for individet, som senkede stressnivåer og økt trivsel. Forskning peker også på at dette kan bedre akademiske prestasjoner, og det foreligger en hypotese om at effektene ... -
«Det må da være slitsomt å være lærer på Østkanten?» – en oppgave om læreres valg av arbeidssted sett i lys av de økende sosiale forskjellene i Oslo
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å tilføre et nytt perspektiv inn i forskningen om de sosiale forskjellene en finner i Oslo. Oppgaven tar for seg søkertall til lærerstillinger utlyst i Oslo de siste seks årene. ... -
Developing productive vocabulary in English – Strategies and activities some English teachers employ to ensure the development of productive vocabulary in lower secondary schools
(Master thesis, 2022)This research study sought to get a deep understanding of how second language vocabulary is acquired, and why explicit vocabulary instruction is important for overall attainment of word knowledge depth in a L2. To achieve ... -
Examining affordances of RPGs and shooters for developing receptive skills In the context of extramural english
(Master thesis, 2022)This paper seeks to use thematic analysis to analyze video games (specifically shooters and role-playing games) for their applicability as extramural learning activities with a specific focus on the receptive skills, namely, ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet - En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Det er snart tre år siden LK20 trådte i kraft. Med den ble temaet folkehelse og livsmestring introdusert som et av tre tverrfaglige temaer fordi det tar for seg kompetanse som vil være viktig i tiden vi lever i, og vil ... -
Elevers motivasjon under programmering i naturfag - Hva opplever et utvalg elever på mellomtrinnet påvirker deres motivasjon når de arbeider med programmering i naturfag?
(Master thesis, 2022)Society today is becoming more dependent on technology and programming is becoming increasingly relevant. Programming is not just for system developers anymore. Through programming, students today learn skills such as ... -
Utvidet virkelighet som pedagogisk verktøy: Utvikling av geometrisk tenkning, spatial visualisering og indre motivasjon.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvorvidt et undervisningsopplegg basert på utvidet virkelighet (AR) kan fremme indre motivasjon, samt stimulere til utvikling av geometrisk tenkning og spatial visualisering for elever på 9.trinn. ... -
Utforsking og problemløsning i matematikklærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)The theme of this master's thesis is exploration and problem solving, which is one of six core elements in the curriculum. The purpose of the study is to investigate how new textbooks include the core element of exploration ... -
Lærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med ... -
Kritisk tenkning og diskurser om globale sør og nord i lærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Oppgaven utforsker hvilke diskurser som er fremtredende i lærebøker på ungdomstrinnet, i deres behandling av nord-sør-skillet i global kontekst, samt hvilke verdensbilder dette kan bidra til å skape. Videre utforskes hvilke ... -
Tilpasset opplæring i musikkundervisningen - En studie av fire musikklærere sin forståelse og praktisering av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er et prinsipp lærere skal arbeide etter for å skape en undervisning som er i møte med mangfoldet av elever. I denne masteroppgaven ser jeg på prinsippet fra et musikkfaglig perspektiv gjennom ... -
Om å tenke ‘kunst’ i musikkundervisningen - muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2022)Dette er en filosofisk-teoretisk oppgave som tar sikte på å presentere og diskutere noen ulike muligheter og utfordringer knyttet til fenomenet kunst i musikkundervisningen i grunnskolen. Ved å foreta en hermeneutisk ... -
Elevers erfaringer og erfaringskvaliteter med idrett og andre bevegelsesaktiviteter, og dets påvirkning på kroppsøvingsfaget - En blandet metode studie
(Master thesis, 2022)Formål: Oppgaven skal undersøke erfaringer og erfaringskvaliteter 10. trinns elever har til idrett og andre bevegelsesaktiviteter, og hvordan dette påvirker erfaringen til kroppsøvingsfaget. Kunnskapen som resulterer av ... -
Et innblikk i lesepraksisen til fire elever med norsk som andrespråk - med fokus på kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier ved lesing av skjønnlitterær tekst på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å kaste lys over lesepraksisen til elever med norsk som andrespråk. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hvordan kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier påvirker leseforståelsen til ... -
Programmering i naturfag: den algoritmiske tenkeren og utfordringer på veien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er programmering i naturfag. Programmering ble implementert i læreplanen høsten 2020, og er dermed nytt for mange lærere og elever. På bakgrunn av et økende behov for teknologiske ferdigheter ... -
Hvilken rolle har kunst og håndverk som et yrkesforberedende fag?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om hvordan kunst- og håndverksfaget forbereder barn og unge for en fremtid i samfunns- og arbeidsliv. Med et utgangspunkt i tematikken knyttet til yrkesvalg og hvordan ... -
Enige om å være uenige? 5 samfunnsfaglæreres beskrivelser av egen demokratiopplæring
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på ulike læreres demokratiopplæring i samfunnsfaget i ungdomsskolen i Norge i dag. Oppgavens hovedanliggende har vært å besvare problemstillingen: Hvordan kommer ulike ... -
Trosrepresentanters og KRLE-læreres erfaringer med og refleksjoner om ekskursjonsinnhold
(Master thesis, 2022)Ekskursjoner med besøk til tros- og livssynssamfunn er en mulig, men omdiskutert arbeidsmåte i KRLE-faget. Denne oppgaven utforsker hvilke erfaringer og refleksjoner trosrepresentanter og KRLE-lærere har knyttet til ... -
Utforsking og problemløsning i matematikklærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)The theme of this master's thesis is exploration and problem solving, which is one of six core elements in the curriculum. The purpose of the study is to investigate how new textbooks include the core element of exploration ... -
Utviklingen i læreplan og matematikkfaget fra M87 til LK20
(Master thesis, 2022)Læreplanen er skolens viktigste dokument når det gjelder undervisning. Planen beskriver fagenes innhold, samt verdigrunnlaget for opplæringen. I 2020 kom den nyeste læreplanreformen ut. Dette Kunnskapsløftet har et fornyet ...