Utvidet virkelighet som pedagogisk verktøy: Utvikling av geometrisk tenkning, spatial visualisering og indre motivasjon.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3027852Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker hvorvidt et undervisningsopplegg basert på utvidet virkelighet (AR) kan fremme indre motivasjon, samt stimulere til utvikling av geometrisk tenkning og spatial visualisering for elever på 9.trinn. Utformingen er gjort på bakgrunn av det analytiske rammeverket og tidligere forskning knyttet til AR, motivasjon, geometrisk tenkning og spatial visualisering. Studien er designbasert, som vil si at formålet er å skape et undervisningsdesign, sette det ut i en naturlig undervisningskontekst og se i hvilken grad designet oppfyller hensikten den ble utformet til å fylle. Datainnsamlingen foregikk i tre ulike 9. klasser, fra ulike steder i Norge. Lærerne testet ut undervisningsdesignet og ble senere intervjuet om deres erfaringer med gjennomføringen.
Undervisningsdesignet virker til å kunne stimulere flere sentrale aspekter innenfor det grunnleggende behovet for kompetanse. Dette kommer frem gjennom at informantene opplever designet som effektivt, at elevene opplever mestring og at de får utfordringer underveis. Støttestrukturene som er lagt inn virker til å hjelpe elevene med å holde progresjon i arbeidet. Disse gjorde også elevene mer selvstendig, som videre er viktig for deres følelse av autonomi. I tillegg erfarte informantene at undervisningsdesignet skaper interesse og engasjement hos elevene. Videre er det fremlagt at elevene får forfølge egne matematiske ideer og utforske matematikken. Når det kommer til følelsen av tilhørighet, fremmes det som positivt at elevene får arbeide sammen og at de relativt selvstendig kan utforske og arbeide med geometrien. Designet virker til å kunne legge til rette for tilfredstillelse av flere sentrale elementer fra selvbestemmelsesteorien, som videre sees som elementært for å skape indre motiverte holdninger hos elever.
Undervisningsopplegget legger til rette for at elevene aktivt kan benytte et matematisk språk. Visualiseringene og oppgavene er designet slik at elevene skal kunne få økt kunnskap når det kommer til relasjoner i og mellom figurer. Det har også blitt argumentert for at designet kan føre til økt forståelse for begreper og objekter innenfor geometrien. Samt at det dynamiske designet og oppgaveoppsettet legger til rette for utforsking, resonering og argumentasjon underveis i arbeidet. Det overnevnte er sentrale faktorer som kan legge til rette for utvikling av geometrisk tenkning og spatial visualisering.