Tilpasset opplæring i musikkundervisningen - En studie av fire musikklærere sin forståelse og praktisering av tilpasset opplæring
Abstract
Tilpasset opplæring er et prinsipp lærere skal arbeide etter for å skape en undervisning som er i møte med mangfoldet av elever. I denne masteroppgaven ser jeg på prinsippet fra et musikkfaglig perspektiv gjennom problemstillingen: Hvordan beskriver fire musikklærere sin forståelse og praktisering av tilpasset opplæring i musikkfaget? Relevant teori og forskningslitteratur har blitt undersøkt for å kaste lys over tematikken, dette i form av perspektiver som: elevbehov, inkludering og ulike forståelser og praktiseringer av tilpasset opplæring. En kvalitativ metode ble brukt i form av semistrukturerte intervjuer. Fire musikklærere ble intervjuet for å få innsyn i deres tanker omkring tilpasset opplæring i en musikkfaglig kontekst, intervjuer som igjen ble til datamaterialet i denne oppgaven. Det viser seg at de fire musikklærerne retter tilpasningsarbeidet både mot individ og fellesskap når de praktiserer det i musikkundervisningen. Deres forståelse av tilpasset opplæring deler fellestrekk, men varier og av mulige grunner som ulike definisjoner av tilpasset opplæring som begrep, fag- og skolesyn og synet på deres egen lærerrolle.
Adapted teaching is a principle teachers should strive to implement in their teaching in order to create an educational experience that suits the diversity of their pupils. In this master thesis I examine this principle in the context of music education through the research question: How do four music teachers describe their understanding and practice of adapted teaching in the music classroom? Theory and research based literature relevant to the thesis has been studied to shed light on the theme with the following perspectives in mind: needs of the pupils, inclusion, and different understandings and practice of adapted teaching. A qualitative method in the form of semi structured interviews was used. Four music teachers have been interviewed to gather insight on their thoughts about adapted teaching in the context of music education. These interviews later became the data material in this thesis. It was found that the four music teachers practice adapted teaching both for the individual pupil and in the classroom as a whole. Their understandings of adapted teaching share similarities, but also vary due to different definitions of adapted teaching as a term, their view on school subjects and school policy, and their view on their own role as a teacher.