Rike oppgaver som verktøy for tilpasset opplæring i matematikk : en litteraturgjennomgang
Abstract
I denne litteraturgjennomgangen blir rike oppgaver vurdert. Hvordan blir de designet, hvilke likheter har de med åpne oppgaver og hvordan kan de benyttes som tilpasset opplæring. Rike oppgaver er oppgaver som tillater ulike løsningsstrategier. De skal og støtte kreativitet, resonnering og kommunikasjon. Med hovedfokus på deres effekt som tilpasset opplæring har artikler blitt funnet og undersøkt. Tilpasset opplæring handler om all tilrettelegging lærere gjør for at elever skal få den hjelpen de trenger. Da hver elev er unik så må lærer vurdere forutsetningene deres. Det er tre former forutsetninger som bør bli tatt henhold til. De faglige, sosiale og kulturelle. For å designe rike oppgaver er det flere modeller som kan tas i bruk. Læringstriaden er en modell som viser til viktige egenskaper som bør være til stede i elevenes læringsprosess. Convergent-Divergent modellen er en annen modell som skaper oppgaver med mulighet for ulike løsninger. Cirka halvparten av artiklene handlet om rike oppgaver, og den andre halvparten åpne. Forskjellen på de to adjektivene i praksis er ikke stor, men åpne oppgaver legger mer fokus på at det kan være mer enn et riktig svar. Deres effekt som tilpasset opplæring er for det meste positiv. Ulike strategier fra elevene som krever ulik grad av matematisk kompetanse blir vist. Det er allikevel gjort lite forskning i dette området, slik at svarene ikke er fullverdige.
Rich mathematic tasks are reviewed in this literature review. How are they designed, what are their similarities to open tasks and how can they be used as adapted learning. Rich tasks are tasks that allows more than one strategy to solve. They aim to support creativity, reasoning and communication. Articles that details such tasks have been found with a focus on reviewing their functionality as adapted learning. Adapted learning is about every action a teacher takes to make sure the individual student get the help they need. Seeing as every student is unique, the teacher have to take their prerequisites into consideration. Those prerequisites are about who the students are when it comes to the subject, who they are socially and who they are culturally. To design rich tasks there are several models that can be used. The teaching triad and the Convergent-Divergent model are the two that will be reviewed in this thesis. About half of the articles reviewed are about open tasks, the other half rich. In practice, there was not found much difference between the two types, but both looks efficient as tools for adapted learning. The only noticeable difference is that open tasks are often described as having the possibilty for different answers in the solution aswell. There is shown merit in the idea that rich tasks can be used as adapted learning, as the answers for a lot of the tasks showed different strategies that requires different degrees of competency in the subject. Still, there is not done enough research about rich tasks, especially correlating to adapted learning. This means that the answers found in this thesis should be backed up by further study.