Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
Abstract
Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det viktigste utdanningen kan lære musikklærerstudenter. Derfor er det ganske interessant at mange skoler har lite med instrumenter til rådighet. Av denne grunnen er jeg interessert i å finne ut hva musikklærere mener er fagets formål og hvordan det har påvirket deres overgang ifra utdanning til yrket. Problemstillingen for avhandlingen er derfor: Hva mener lærere er formålet med musikkfaget, og hvordan har det påvirket deres overgang fra lærerstudiet til læreryrket? Det teoretiske grunnlaget for denne avhandlingen er idéen om musikkfagets forskjellige konsepsjoner slik de blir presentert av Frede V. Nielsen (1998), Ingrid Maria Hanken & Geir Johansen (2021) og Petter Dyndahl (2004). I tillegg har jeg tatt for meg danning gjennom musikk, siden dette henger sammen med at faget skal ha et formål. Til slutt trekker jeg frem begrepet profesjonelt skjønn, da det fremstiller de valgene lærere tar i å fremme det de mener er formålet med faget. For å komme frem til hva lærere mener er fagets formål har jeg gjennomført tre semistrukturerte intervjuer med grunnskolelærere som underviser musikk. Alle informantene hadde forskjellige innganger til læreryrket. Intervjuene viste at alle informantene underviser musikk som et utøvende fag. Dette kan stamme fra at alle hadde et forhold til utøvende musikk i sin ungdom. Denne vekten på den utøvende biten av faget kan også være et produkt av hva skolen vil at faget skal være. Her skulle det også vise seg at ressurser hadde mye å si for hvordan informantene kunne gjennomføre undervisningen. Der en av informantene følte seg hindret i å undervise med mangel av instrumenter, klarte en annen å gjennomføre musiserende opplegg uten.
The background for this dissertation stems from the experience that the performance aspect of the subject gets the most attention in school. Previous research shows that newly educated teachers believe that to play music is the most important thing one can learn during the education. It is quite interesting then that most schools have a lack of instruments to use in class. I am interested in finding out what music teachers believe is the purpose of the subject, and if this has affected their transition from their education to the profession. Thus, the research question for this dissertation is as follows: What do teachers believe to be the purpose of the subject of music, and how has this affected their transition from teacher education to the teacher profession? The theoretical layout for this dissertation is the idea of the different conceptions of the music subject as presented by Frede V. Nielsen (1998), Ingrid Maria Hanken & Geir Johansen (2021) and Petter Dyndahl (2004). I will also include bildung through music, since it`s relevant to the idea of a purpose for the subject. Finely I will describe the term discretion, since it can explain the choices a teacher has to make in order to promote what he or she believes to be the purpose of the subject. I have interviewed three music teachers through semi structured interviews to get an insight to what teachers believe to be the purpose of the subject. All the informants had a different way of entering the profession. The interviews showed that all the teachers taught the subject as a performative one. This may stem from the fact that every informant had a history with performing music in their youth. The focus on the performance aspect of the subject may also be a product of what the schools want from the subject. It turned out that resources had a huge part to play in whether the informants could properly teach the subject. While one of the informants found it hard to teach a class without instruments, another informant managed to perform music in a class without the need of them.