Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 160
-
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Progression of motivation for mathematics education, from primary to secondary school
(Master thesis, 2022)Through focus group interviews this thesis seeks to explore motivation for mathematics education for 7th grade students (final year of Norwegian primary schooling) and 10th grade students (final year of Norwegian secondary ... -
Lærerens refleksjoner og bruk av kritisk literacy i grunnskolen – en kvalitativ studie av et utvalg norsklærere i grunnskolen, og hvordan de reflekterer rundt kritisk literacy og egen undervisningspraksis i det.
(Master thesis, 2022)I forbindelse med LK20, har kritisk tilnærming til tekst fått et økt fokus i skolen på alle nivåer gjennom kjerneelementer som representerer det viktigste elevene skal lære i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). ... -
"Alle banner til matte, sånn ordentlig og sier det er dritt" - En kvalitativ studie av tre gutter med antatte negative holdninger til matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan tre gutter med antatte negative holdninger til matematikk, utrykker sine opplevelser med faget. For å få innsikt i dette, har jeg valgt å undersøke problemstillingen: ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)With the introduction of Curriculum Reform 2020, the Norwegian school received a major curriculum change. It was a continuation of the reform from 2006, and had the intention to renew the subjects and improve content and ... -
"Grønne endringer i anmarsj"- Perspektiver på bærekraftig utvikling og undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler samfunnsfagslæreres perspektiver og forståelser av bærekraftig utvikling og hva de vektlegger i deres bærekraftundervisning. Det ble utført et kvalitativt forskningsdesign med fire semistrukturerte ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
Teaching English as a Foreign Language in the Multilingual Classroom
(Master thesis, 2022)This master’s thesis is about multilingualism in English teaching. There is an increasing number of multilingual pupils in the Norwegian school, something that provides diverse classrooms with different kinds of needs for ... -
Naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere kan legge til rette for naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning. Med utgangspunkt i denne hensikten belyser vi gjennom studiens forskningsspørsmål hvordan ... -
Profesjonsfelleskap: Lærerstudenters utvikling av digital kompetanse i praksis
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på utvikling og deling av digital kompetanse i felleskap under praksisperioden til lærerstudenter. Oppgaven tar utgangspunkt i to områder fra rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse; samhandlings- ... -
Internasjonal påvirkning på Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2022)På starten av 2000-tallet skjer det store endringer i den norske skolen. Etter det såkalte PISA-sjokket i 2001 blir det satt spørsmål ved kvaliteten i skolen. Norge havner rundt midten på resultatlistene, noe som absolutt ... -
Utviklingen i læreplan og matematikkfaget fra M87 til LK20
(Master thesis, 2022)Læreplanen er skolens viktigste dokument når det gjelder undervisning. Planen beskriver fagenes innhold, samt verdigrunnlaget for opplæringen. I 2020 kom den nyeste læreplanreformen ut. Dette Kunnskapsløftet har et fornyet ... -
Forekomst av eurosentriske perspektiver i norske lærebøker - En komparativ analyse av norske lærebøker i geografi
(Master thesis, 2022)Historisk sett har Eurosentrismen hatt stor påvirkning på det europeiske samfunnets verdenssyn, og dermed også samfunnsfaget i den norske skolen. Av den grunn er det viktig for samfunnsfagslærere å være kjent med begrepet ... -
Genetikkens implikasjoner for skoleforskning og lærerhverdag: en litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Jeg undersøker i denne oppgaven litteratur innen intelligensforskning og atferdsgenetikk, og knytter disse forskningsfeltenes implikasjoner for elevforutsetninger opp mot utdanningsforskning og lærerpraksis. Gjennom en ... -
Musikken bidrag i læringsprosessen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva tar føre seg problemstillinga: Kva er ungdomselevar si oppleving av musikkens påverknad på fokus og konsentrasjon, i ein individuell elevaktivitet? I tillegg skal eg undersøke om det er ein samanheng ... -
Diagnostisk undervisning i brøk på 9. trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke misoppfatninger knyttet til brøk som kan forekomme på 9. trinn, og hvordan en diagnostisk prøve om brøk kan brukes i undervisningen. 98 elever på 9.trinn utførte en ... -
Sensitive tema som fagdidaktisk ressurs og utfordring - En kvalitativ studie av læreres erfaringer og håndtering av sensitive tema i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere erfarer sensitive tema i samfunnsfagundervisning og hvilke strategier de tar i bruk i håndtering av dette. Problemstillingens aktualitet sees i ... -
Læreres vurderingskompetanse i kroppsøving og endringer i vurderingspraksis etter innføringen av den nye læreplanen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler lærerens vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Oppgavens formål er å belyse den store variasjonen i læreres vurderingspraksis i faget, og hvorvidt de merker endringer i undervisning- og ... -
Folkehelse og livsmestring i samfunnsfag: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres opplevelse og erfaring med implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg ungdomsskolelærere oppfatter og erfarer implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfag. Hensikten med oppgaven er å sette lys på utfordringene som ... -
"et skifte i tankegang". En kvalitativ undersøkelse om læreres opplevelse av Trygg av Natur sin etterutdanning og implementering av livsmestring i skolen
(Master thesis, 2023)«Folkehelse og livsmestring» er et av de tre tverrfaglige temaene i overordnet del av lærerplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det ideelle foretaket Trygg av Natur har som visjon at alle barn kan stå opp hver dag og ...