Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 på tittel
Viser treff 36-55 av 144
-
Fra maur til kjemper: en teoretisk studie av barns muligheter for utøvelse av aktørskap i begynneropplæringen gjennom tekstskaping i lek og drama
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å kunne bidra til økt bevissthet og kunnskap om hva barns aktørskap kan innebære og hvordan man kan fremme økt aktørskap i skolens begynneropplæring gjennom meningsfull tekstskaping i ... -
«Gjett hva» – et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill for minoritetsspråklige elever, til bruk i begynneropplæringen. Elevene får trening i å bruke språket, og blir eksponert for norske begreper fordelt på de ... -
GraphoGame som ressurs i begynnende leseopplæring
(Master thesis, 2023)Det er en utstrakt bruk av digitale enheter og ressurser i dagens klasserom. Formålet med denne masteroppgaven er å ta et dypdykk i bruken av én bestemt digital ressurs som brukes i begynnende leseopplæring og komme med ... -
«Han er jo snill, men han spiste ei mus» - en kvalitativ studie av elevers respons på ei utfordrende bildebok i klasserommet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilken respons elever viser i arbeidet med bildeboka Gorm er en snill orm av Camilla Kuhn (2013). Oppgavens problemstilling er som følger: Hva slags respons viser elever under shared ... -
Helhetslesing som metodikk i skolen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Gode lese- og skriveferdigheter er essensielt for å kunne opptre i dagens samfunn. Elevenes leseferdigheter er av betydning i alle fag i skolen. Svake leseferdigheter i form av lesevansker kan påvirke læringsutbyttet ... -
Helseforståelser i folkehelse og livsmestring - En kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse av ressursmaterialer laget for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Helse er et vidt og mangfoldig begrep. Undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring vil være uløselig koblet til helsebegrepet. Undervisning om helse påvirker elevenes forståelser av seg selv, andre ... -
Hva leser vi? : en vurdering av litteraturens rolle i fem sentrale læreverk for ungdomsskolen
(Master thesis, 2012)Oppgaven drøfter litteraturens rolle i norskfaget, med utgangspunkt i en dokumentanalyse av fem læreverk for ungdomstrinnet, skrevet etter Kunnskapsløftet 2006. Med hovedforankring i litteraturdidaktisk resepsjonsteori, ... -
Hva sier litteraturen om hvordan lærere arbeider med læringsbrett i den første lese- og skriveopplæringen?
(Master thesis, 2023)I denne narrative litteraturgjennomgangen er det tatt for seg hva forskningslitteraturen sier om hvordan lærere bruker læringsbrett i den første lese- og skriveopplæringen. Dette området er både samfunnsrelevant, på elevenes ... -
Hvordan fremstår metoden lærer-i-rolle som et motiverende bidrag til undervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien har ved hjelp av kvalitativ forskning tatt for seg problemstillingen: «Hvordan fremstår metoden lærer-i-rolle som et motiverende bidrag til undervisningen?». Formålet med studien er tosidig. For det første ... -
Hvordan kommuniserer et utvalg av miljøorganisasjoner om løsninger på klimakrisen på sosiale medier? - En kvalitativ innholdsanalyse av innlegg på Instagram og Facebook, og bruken av innleggene i bærekraftundervisningen
(Master thesis, 2023)Vi kan forstå viktigheten av kommunikasjon fra miljøorganisasjoner i arbeidet med å spre bevissthet om klimakrisen på sosiale medier. Formidlingen av denne tematikken vil også være fremtredende i skolen gjennom fokuset på ... -
Hvordan læreres rasjonale for valg av den fysiske elevplasseringen i klasserommet kan påvirke et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker lærernes ubevisste og bevisste valg knyttet til den fysiske elevplasseringen i klasserommet og hvilken betydning det har for et inkluderende læringsmiljø. Hensikten med studien er å bidra til en ... -
Hvordan tilrettelegger gruppearbeid for samtale og engasjement i naturfagundervisning med programmering?
(Master thesis, 2023)Samfunnet er i en situasjon hvor man progressivt må forholde seg mer til programmeringsrelaterte situasjoner. Skolen bør reflektere utviklingen som skjer i samfunnet, som gjør at dette ansvaret ligger på oss lærere. Gjennom ... -
Høytidsmarkeringer i barnehage og skole
(Master thesis, 2023)I studien undersøker jeg hvordan et utvalg lærerutdannere på barnehagelærer- og lærerutdanningen forstår begrepet og fenomenet høytidsmarkering. For å undersøke problemstillingen har jeg gjennomført fire kvalitative ... -
«I en perfekt verden skal jo dette trekkes inn i hvert fag og være en selvfølgelighet i skolen» - En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer med undervisning om kjønnsmangfold
(Master thesis, 2023)Mye tyder på at dagens skole er preget av å være heteronormativ, og forskning viser at elever som bryter med normene for kjønn er spesielt utsatt når det gjelder mobbing og diskriminering i skolen. Noen av skolens viktigste ... -
I overgangen mellom første og andre leseopplæring - En avhandling om femtetrinnelevers holdning til lesing og mestringsforventning i møte med nye tekster
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å øke kunnskapen om lesing i femteklasse og overgangen mellom første og andre leseopplæringen: Hva er femteklasseelevers holdninger til lesing, og hvilke forventninger har de til mestring ved ... -
Idrett som pedagogisk verktøy i hiv/aids-arbeid: Hvordan blir idrett benyttet som pedagogisk verktøy i kenyanske og zambiske idrettsorganisasjoner tilknyttet Kicking AIDS Out?
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en kvalitativ studie med problemstillingen: «Hvordan blir idrett benyttet som pedagogisk verktøy i kenyanske og zambiske idrettsorganisasjoner tilknyttet Kicking AIDS Out?». Læringsteorier som situert ... -
«Ikke start lesingen, vent på meg!» - Førsteklassingers lesemotivasjon i møte med høytlesing av utfordrende bildebøker
(Master thesis, 2022)Masteroppgavens hovedformål er å undersøke om og på hvilken måte høytlesning av utfordrende bildebøker styrker lesemotivasjon til elever på førstetrinn. Bildebokprosjektet tar utgangspunkt i tre utfordrende bildebøker: ... -
Inkluderende undervisning ved høytlesning av bildebok
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har vi undersøkt hvordan høytlesning av bildebok kan bidra til inkluderende undervisning i begynneropplæringen. I tillegg har vi undersøkt ulike årsaker til at bildeboka er en lite utnyttet ressurs i ... -
Inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelse i kroppsøving En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaring med inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelse i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt er å undersøke kroppsøvingslæreres erfaring med inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelser i ordinær kroppsøvingsundervisning. Bakgrunn for valgt tema er at det i tidligere forskning har blitt ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever med lav forståelse av norsk i ordinær undervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk undersøker hvordan lærere tilpasser undervisningen for å inkludere elever med lav forståelse av norsk i ordinær undervisning. Den inkluderende skole er presisert i skolepolitiske ...