Hvordan fremstår metoden lærer-i-rolle som et motiverende bidrag til undervisningen?
Abstract
Denne studien har ved hjelp av kvalitativ forskning tatt for seg problemstillingen: «Hvordan fremstår metoden lærer-i-rolle som et motiverende bidrag til undervisningen?». Formålet med studien er tosidig. For det første har forskningen gjennom sin fenomenologiske tilnærming undersøkt helt spesifikt hvordan elevene opplever at dramametoden lærer-i-rolle kan ha en motiverende effekt. Funn fra studien viser til at elevene anser metoden som lekpreget, gøy og meningsfull. Selv ønsker elevene at undervisningen skulle vart lenger og kontaktlæreren hevder at elevene i stor grad var usedvanlig konsentrerte og dedikerte i undervisningen. Studien har lagt et ekstra fokus på literacy. Det viser seg at metoden lærer-i-rolle-spill i stor grad stimulerer de estetiske sidene ved literacy og elevene ga både verbalt og nonverbalt et tydelig inntrykk for økt motivasjon i literacy. Videre har studien også hatt formålet om å undersøke hvordan en lærer uten formell dramapedagogisk kompetanse kan anvende metoden lærer-i-rolle. Funn fra studien viser at ulike fremgangsmåter i stor grad preger hvordan det er å undervise gjennom en rollefigur. For en lærer som ønsker å anvende metoden for første gang, anbefales fremgangsmåten «rollen som har et problem». Studien peker også til at det ikke er nødvendig med en formell dramapedagogisk kompetanse for å undervise gjennom metoden lærer-i-rolle.
This study has, with the help of qualitative research, aimed to answer the research question: “How does the method teacher-in-role appear as a motivating contribution to classroom teaching?”. The purpose of the thesis is twofold. Firstly, through its phenomenological approach, the research has specifically examined what affect the teacher-in-role method has on the motivation level of students. Findings from the study indicate that pupils considered the method to be playful, fun and meaningful with the pupils themselves wanting the lecture to last longer. In addition, the teacher claimed that the pupils’ concentration level was exceptional and that they demonstrated dedication towards the lecture. The study placed an extra focus on literacy. Subsequently, the teacher-in-role method greatly stimulated the aesthetic aspects of literacy, with students giving clear indication - both verbally and nonverbally - of increased motivation in literacy.