«Han er jo snill, men han spiste ei mus» - en kvalitativ studie av elevers respons på ei utfordrende bildebok i klasserommet
Abstract
I denne studien har jeg undersøkt hvilken respons elever viser i arbeidet med bildeboka Gorm er en snill orm av Camilla Kuhn (2013). Oppgavens problemstilling er som følger: Hva slags respons viser elever under shared picturebook reading av den utfordrende bildeboka Gorm er en snill orm? For å finne svar på denne problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie i en andreklasse, der læreren gjennomførte et undervisningsopplegg med den nevnte bildeboka. For å belyse problemstillingen har jeg stilt to forskningsspørsmål:
1. Hvilke former for litterær forståelse og ekspressivt engasjement viser elevene i løpet av undervisningsøkten?
2. Hvordan kan Gorm er en snill orm brukes til å utvikle elevenes litterære kompetanse?
Det teoretiske grunnlaget gjør rede for bildebokteori, resepsjonsteori og teori på bruken av bildebøker i klasserommet ved bruk av shared picturebook reading som metode. Jeg har analysert bildeboka Gorm er en snill orm (Kuhn, 2013). Denne analysen viser at bildeboka inneholder flere tomme plasser, noe som åpner opp for aktiv deltakelse og tolkningsmuligheter (Iser, 1996). Lawrence Sipe (2000, 2002, 2008) sine typologier for litterær forståelse og ekspressivt engasjement i arbeid med bildebøker er sentrale i arbeidet med å analysere funnene fra casestudien. I undervisningsopplegget ble elevenes utforsking av bildeboka vektlagt. Metoden som ble brukt var shared picturebook reading, som inneholder en stimulering av førforståelse, felles høytlesing, utforsking av enkeltoppslag i grupper, felles litterær samtale og et elevarbeid i form av tegning og skriving (Ommundsen, 2022b). Undervisningsopplegget ble gjennomført i tre grupper på omtrent 12 elever i hver gruppe. Datamaterialet som ble samlet inn var observasjonsnotater og lydopptak fra undervisningen, elevarbeid og lydopptak av intervju med noen elever. Studiens funn viser at elevene viste ulike former for litterær forståelse og ekspressivt engasjement i løpet av undervisningsøkten. Alle elevene var deltakende i en eller annen grad, og de viste nysgjerrighet, ulike tolkninger og evne til refleksjon og diskusjon. Funnene tyder på at høytlesing av bildebøker i klasserommet er en god undervisningsressurs som skaper et inkluderende miljø tilpasset alle elevene.
In this study, I have researched which responses students show when working on the picturebook Gorm er en snill orm by Camilla Kuhn (2013), (Gorm is a kind snake). The research question is as follows: What kind of responses do students show during shared picturebook reading of the challenging picturebook Gorm er en snill orm? In order to find answers to this question, I have carried out a qualitative Case Study in a secondary class,
where the main teacher carried out a lesson plan with the mentioned picturebook. To shed light on the issue, I have asked two research questions:
1. What forms of literary understanding and expressive engagement do the pupils show during the teaching session?
2. How can Gorm er en snill orm be used to develop pupils' literary competence?
The theoretical basis explains picturebook theory, reception theory and theory on the use of picturebooks in the classroom using shared picturebook reading as a method. I have analyzed the picturebook Gorm er en snill orm (Kuhn, 2013). This analysis shows that the picturebook contains several empty spaces, which opens opportunities for active participation and interpretation (Iser, 1996). Lawrence Sipe's (2000, 2002, 2008) typologies for literary understanding and expressive engagement in work with picturebooks are central to the work of analyzing the findings from the case study. In the lesson plan, the students' exploration of the picturebook was emphasized. The method used was shared picturebook reading, which contains a stimulation of pre-understanding, reading aloud, exploration of single spreads in groups, literary conversation and student work in the form of drawing and writing (Ommundsen, 2022b). The teaching plan was carried out in three groups of approximately 12 students in each group. The data collected were observation notes and audio recordings from the teaching, student work and audio recordings of interviews with some students. The study's findings show that the pupils showed different forms of literary understanding and expressive engagement during the teaching session. All the students participated to one degree or another, and they showed curiosity, different interpretations, and the ability to reflect and discuss. The findings suggest that reading picturebooks aloud in the classroom is a good teaching resource that creates an inclusive environment suitable for all students.