Browsing LUI - Masteroppgaver by Title
Now showing items 24-43 of 1242
-
«Alt er mulig. Om du virkelig vil, så klarer du det»., Ungdomsskoleelevers motivasjon ved bruk av micro:bit i naturfagundervisning
(Master thesis, 2022)Programmering og naturfaglig kompetanse er viktig for fremtidens samfunn. Programmering har fått økt fokus i norsk skole etter LK20. I tillegg ansees algoritmisk tenkning, som blant annet kan utvikles ved programmering, ... -
Alternativ opplæring gjennom oppfølgingstjenesten
(Master thesis, 2009)Denne mastergradsoppgaven handler om sju ungdommer som sto uten skoleplass eller ordinært arbeid. Den handler om da disse var på tiltak gjennom Oppfølgingstjenestens avdeling i Larvik (OT). Da var de utplassert i arbeidslivet ... -
Alternativ vg3 i skole - Salgsfaget. Helhet og sammenheng mellom skole og praksis
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk, omhandler et utviklingsarbeid for oppstart og gjennomføring av undervisning på alternativ vg3 i skole. Studietilbudet gjelder for elever som ikke har fått ... -
Alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøving; En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelser av alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøving
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Flere studier antyder at det både er avvik mellom hva elevene opplever i kroppsøving i forhold til hva elevene ønsker og at kroppsøvingsfaget ikke treffer alle slik det presenteres i dag (Säfvenbom, Haugen & ... -
Analyse av populærmusikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan analyse av populærmusikk gjennomføres på ungdomstrinnet. Innledningsvis blir mine tanker rundt valget av tema til denne oppgaven, samt tidligere forskning og sentral ... -
Andre verdenskrig i Nord-Norge: En studie om andre verdenskrig i Nord-Norge gjennom lærebøker og i undervisningen på ungdomsskolen
(Master thesis, 2020)Problemområde: Andre verdenskrig er ikke kun et svært viktig didaktisk tema i skolen, det er også fortellingen om vår tids største sivilisatoriske sammenbrudd. Andre verdenskrig er full av fortellinger, både internasjonale, ... -
Applikasjon som verktøy til vurdering: Yrkesfaglige elever i praksis
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Dette masterprosjektet er et resultat av fire års deltidsstudia ved Høyskolen i Oslo og Akershus. I hverdagen står norskeskoler overfor mange utfordringer, og vurdering er en av de utfordringene. Prosjektet prøver å se ... -
Arbeid med muntlighet i klasserommet - En systematisk oversikt over forskning på feltet.
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven rettes det fokus mot muntlighet i klasserommet gjennom følgende problemstilling: Hvordan arbeides det med muntlighet i klasserommet i perioden etter innføringen av LK06? For å svare på problemstillingen ... -
Arbeid med sosiovitenskapelige kontroverser for å fremme kritisk tenkning hos elever på ungdomstrinnet - en casestudie
(Master thesis, 2023)Kritisk tenkning har blitt en viktig ferdighet i dagens samfunn og i skolen. Flere forskere har sett på arbeid med sosiovitenskapelige kontroverser som egnet for å fremme kritisk tenkning hos elever. Hensikten med denne ... -
Arbeid med trygg atmosfære i barnegruppen - En kritisk realistisk observasjonsstudie av personalets arbeidsmåter på en 0-3 års avdeling
(Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk. Oppgaven tar utgangspunkt i barnehagen som en arena med åpne vilkår der man ikke kan forutse hendelser, men derimot gjennom å vise kompleksiteter kan forstå menneskers ... -
Arbeid med vurdering for læring ved nettbaserte fagskoler
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven ønsker jeg å finne svar på hvordan lærere ved nettbaserte fagskoler arbeider med vurdering for læring og hvorfor de gjør det slik. Gjennomgang av tidligere forskning viser at det finnes lite forskning ... -
Arbeid og livskvalitet: hva er verdien av varig tilrettelagt arbeid?
(Master thesis, 2010)I dette prosjektet er det forsket på problemstillingen: "Hva er verdien av varig tilrettelagt arbeid?" Rapporten gir et lite historisk tilbakeblikk på overgangen fra HVPU til det som i dag er VTA. Verdien av VTA har i ... -
Arbeids – og læringsmiljøet på Vg2 Kokk – og servitørfag
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Vg2 Kokk – og servitørfag har en rekke utfordringen knyttet til lav søkning, frafall, store forskjeller i sosiale og faglige forutsetninger, og for mange av elevene som ikke ønsker å utdanne seg videre innenfor fagene. ... -
Arbeidsdeling i barnehagen – en kritisk realistisk case studie
(Master thesis, 2014)Prosjektets forskningsspørsmål er "hvordan arbeidsoppgaver fordeles på avdelingsnivå i barnehagen og hva som ligger til grunn for fordelingen". Forskningsspørsmålet knyttes til barnehagelærernes profesjonsidentitet samt ... -
Arbeidsformer i matematikkfaget - en diskursanalyse av fire matematikklæreres ytringer om bruk av arbeidsformer
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å gi et bilde av arbeidsformene som brukes i matematikkundervisningen til en gruppe matematikklærere og få en økt innsikt i disse lærernes begrunnelser for, og refleksjoner rundt valg ... -
Arbeidslivsfag: på vei mot fremtidens gode fagarbeider?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innholdet i rapporten baserer seg på en undersøkelse som ser nærmere på hvordan to utvalgte skoler benytter seg av rammene i de offisielle styringsdokumentene til å planlegge og gjennomføre undervisning i forsøksfaget ... -
Arbeidspraksiskunnskap: elevers erfaring med arbeidspraksis i faget prosjekt til fordypning innenfor yrkesfag i videregående skole
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Hensikten med denne masteroppgaven var å få en forståelse av dagens situasjon når det gjelder hva arbeidspraksis har betydd for elevene i faget prosjekt til fordypning. Et av formålene i læreplan til faget prosjekt til ... -
At vi utdanner digitale barn, det er det ingen tvil om: En fenomenologisk studie rundt bruken av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar utgangspunkt i bruken av digitale verktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen. Da bruken av pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskoleopplæringen, har denne studien som ... -
Att möta barn i ögonblicket - En kvalitativ studie med blick på hur strukturen i det stora, kan påverka pedagogens möjlighet att möta barn i det lilla
(Master thesis, 2022)Det här är en masteroppgave inom mastern barnehagekunnskap vid OsloMet. Oppgaven är en kvalitativ undersökning, relaterat till hur barnehagens hierarkiska struktur kan påverka pedagogens möjlighet att möta barn i ögonblicket. ... -
The Attitudes of stakeholders Towards the Implementation of the Free Senior High school policy in Ghana
(Master thesis, 2023)Since Ghana’s independence in 1957, several educational finance mechanisms, such as free education and fee payment modules, have been attempted with varying degrees of success. There is ample evidence that the cost of ...