Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på dokumenttype "Research report"
Viser treff 1-20 av 42
-
Approaches to inclusive education A review of the literature on inclusive education for children and youth with disabilities in low-income countries in Africa and Asia
(NIBR Rapport;, Book; Research report, 2024)This report responds to an assignment commissioned by Norad to review peer reviewed literature on inclusive education in ten selected countries in Africa and Asia: Afghanistan, Ethiopia, Malawi, Mali, Myanmar, Nepal, Niger, ... -
Barnehagelærere med masterutdanning: Omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen
(Research report, 2022-10-26)Rapporten tar utgangspunkt i myndighetenes mål om å øke andelen barnehagelærere med masterutdanning i barnehagen, og går igjennom tilgjengelige data om antall barnehagelærere med en slik utdanning. Rapporten tar også for ... -
Bruk av Smart Board tavle i undervisning - Rapport
(Research report, 2017-06)SMART Board er en digital-/interaktiv tavle som er utstyrt med en berøringsfølsom skjerm koblet til en datamaskin. Interactive Norway selger SMART Board tavler i Norge og skriver på sin hjemmeside at disse tavlene er blitt ... -
Children and young people’s narratives and perceptions of ICT in education in selected European countries complemented by perspectives of teachers and further relevant stakeholders in the education context
(DigiGen - working paper series;No.11, Peer reviewed; Research report, 2022-10-06)In this report the main findings of work package 5 ‘ICT in education’ in the five countries Estonia, Germany, Greece, Norway, and Romania are presented, exploring how children and young people regard their education in ... -
Et blikk inn i klasserommet - Lek, læring og vennskap
(OsloMet Skriftserie 2023;10 Delrapport II, Research report; Report, 2023-10)Denne rapporten er andre delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige ... -
Experiences with the use of simulation as transfer strategy
(Research report, 2015)In this article, we ask: Is simulation suitable as a learning activity when specific practices are thought to be trained and transferred from a simulation context to a specified application context? To answer this question, ... -
Fagfornyelsen 500 dager etter – Erfaringer fra restaurant- og matfag
(Research report, 2022)Fagfornyelsen er den tredje store reformen i norsk fag- og yrkesopplæring siden Reform94 i 1994 og Kunnskapsløftet i 2006. Fagfornyelsen ble planlagt fra 2018 og innført i Vg1 fra høsten 2020, i Vg2 fra høsten 2021 og i ... -
Fjerntolking for døve, hørselshemmede og døvblinde- Undersøkelse av skjerm- og videotolking under koronapandemien
(Research report; Report, 2023-06)Denne rapporten er resultatet av en undersøkelse av erfaringene med tolking via videoteknologi under koronapandemien der tolken ikke var fysisk til stede, men hadde kontakt med partene i samtalen gjennom lyd og bilde. ... -
Forskningsbasert kunnskap og kvalifisering av lærere
(Research report, 2015)Gjennom styringsdokumenter, politisk retorikk og fra lærerutdanningen selv uttrykkes et ønske om at kvalifiseringen av lærere skal være forskningsbasert. Ikke minst for at forskningsbasert kunnskap om ”det som virker” skal ... -
"Hit eit steg og dit eit steg" - sakte, men sikkert fremover?
(OsloMet Skriftserie 2022 - DELRAPPORT 1;Nr. 7., Research report, 2022)Rapporten er første delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskole ... -
Hvordan oppfattes yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus av skoleledere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag?
(Research report, 2016-04)På 1990 tallet ble utdanningen av yrkesfaglærere stort sett organisert ved at studenter med fagbrev, jobberfaring og ulike former for yrkesteoretisk utdanning gjennomførte kurs i praktisk pedagogisk utdanning (PPU-Y). ... -
Kartlegging av omfanget av hatefulle ytringer og diskriminerende ytringer mot muslimer
(Research report, 2022-04)I denne rapporten presenterer vi en studie hvor vi har kartlagt innholdet i og omfanget av ytringer av hatefull og diskriminerende karakter mot muslimer på norske sosiale medier. Studien er gjort på oppdrag fra Barne-, ... -
Klar til å organisere meningsfull yrkesopplæring for elever med ulike yrkesinteresser?
(Research report, 2014-02)Den skolebaserte yrkesopplæringen har siden av midten av 1990 tallet endret karakter med hensyn til grad av spesialisering (Deichman-Sørensen, 2009). Et utdanningsprogram som for eksempel TIP har over 50 fagområder integrert ... -
Klasserommets praksisformer 20 år etter - En evaluering av seksårsreformen
(OsloMet Skriftserie 2024;4, Research report; Report, 2024-06-18)Dette er sluttrapporten fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) ... -
Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet
(Research report, 2018)Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ... -
Kryssløp og yrkesfaglig opphenting i restaurant- og matfag. -Innertier eller bomskudd?
(Research report, 2018)I hvilken grad har skoleledere i restaurant- og matfag kjennskap til kryssløp og yrkesfaglig opphenting og mener de den nye ordningen er aktuell på egen skole og at de er forberedt på å ta imot elev som ønsker dette tilbudet? -
Kulturpolitikk og festivaler
(Chapter; Research report, 2023)Denne rapporten drøfter om Kulturrådets tilskuddsordninger til festivaler fungerer etter hensikten som kunst- og kulturpolitisk virkemiddel. Det sentrale spørsmålet vi reiser, er: I hvilken grad og hvordan fører tilskuddet ... -
Likt og ulikt - Om eksamensgjennomføring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(HiOA Rapport;6, Research report, 2016)Formålet med denne rapporten er å skape innsyn i hvordan tverrfaglig praktisk eksamen gjennomføres i Vg2 Kokk- og servitørfag og Vg2 Matfag. Dette er viktig fordi eksamenssystemet ikke opererer i et vakuum, men påvirker ... -
Liten, men god - Om kompetansebehov i små barnehager i Oslo og Viken
(Research report, 2022-11)I rapporten presenteres resultater fra en undersøkelse av små, enkeltstående barnehagers kompetansebehov gjennomført av OsloMet i januar/februar 2021. Som små barnehager har vi definert den femteparten av barnehagene ... -
Læreplanmål og kompetansebehov i restaurant- og matfag – to sider av samme sak? ‐ Yrkesfaglærere, yrkesfaglærerstudenter, faglige ledere i bedrift og elever i Vg1 og Vg2 vurderer læreplanmål og kompetansebehov i restaurant- og matfag
(HiOA Rapport;nr. 4, 2017, Research report, 2017)Bakgrunnen for undersøkelsen som har resultert i denne rapporten var at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen signaliserte et ønske om en ny yrkesfagmodell fra høsten 2017 (Skårderud & Hellesnes, 2015). Selv om denne ...